Ahad, 6 Jun 2010

Pembangkang minta 'keajaiban ketiga' dari rakyat

Ekoran 'keajaiban' DAP merampaskan kerusi parlimen Sibu baru-baru ini, parti itu kini rakyat menggunakan kuasa undi mereka untuk 'keajaiban ketiga' dengan menukar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir menjadi ahli politik pembangkang dalam pilihanraya umum akan datang.


Naib presidennya, M Kula Segaran berkata: "Dalam pilihanraya umum akan datang, rakyat mesti memberi keajaiban ketiga - untuk mengundi memilih Pakatan sebagai kerajaan pusat."

Beliau yang juga timbalan pengerusi DAP Perak dan ahli parlimen Ipoh Barat berkata, negara sehingga ini telah menyaksikan dua kejadian politik: Pilihan raya umum 8 Mac 2008 di mana Pakatan memenangi lima negeri dan BN hilang penguasaan majoriti dua pertiga di Parlimen, dan baru-baru ini, DAP merampas kerusi parlimen Sibu dari tangan BN.

Kula menegaskan demikian ketika berucap di forum politik Pakatan anjuran DAP di Dewan Chin Woo di Ipoh malam tadi.

Kira-kira 1,500 penyokong Pakatan membanjiri forum tersebut. Penceramah lain ialah pemimpim veteran DAP Lim Kit Siang, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, pengerusi Pakatan Perak Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin dan pengerusi PKR Mustaffa Kamil Ayub.

Kit Siang, Guan Eng dan Nizar mendapat tepukan gemuruh para penyokong yang bangun berdiri menyambut ketibaan mereka di dewan yang penuh sesak itu.

Kata 'cukup' kepada BN

.
Kula menegaskan bahawa kemenangan di Sibu merupakan satu pukulan hebat terhadap kedudukan parti pemerintah dan membuktikan bagaimana satu impian boleh menjadi kenyataan.

Dan menurutnya lagi, ia telah memberi harapan politik kepada pemimpin Pakatan untuk meneruskan impian untuk sampai ke Putrajaya dengan kuasa rakyat.

"Roket (lambang DAP) sedia untuk terbang ke Putrajaya, tetapi kita perlu bahan bakar dari sokongan pengundi untuk mencapai matlamat slogan Pakatan, 'dari Sibu ke Putrajaya'," katanya disambut tepukan gemuruh para hadirin.

Kula juga menggesa mereka yang belum mendaftar sebagai pengundi supaya segera berbuat demikian bagi membantu menjadikan impian Pakatan ke Putrajaya satu kenyataan.
Related Posts with Thumbnails