Selasa, 25 Mei 2010

Anwar Desak Najib Bentang Isu Tanah KTMB Di Parlimen Jun Depan

SHAH ALAM 25 Mei - Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membentangkan kertas laporan berhubung isu tanah milik Keretapi Tanah Melayu Berhad di sidang parlimen Jun ini.

Menurutnya, kerjasama dan hubungan diplomatik yang baik di antara Malaysia dengan Singapura merupakan satu keutamaan namun penyelesaiannya harus didasarkan kepada prinsip ketelusan terutamanya apabila ianya membabitkan kepentingan nasional dan khazanah negara.

"Kita difahamkan bahawa isu tanah milik Keretapi Tanah Melayu Berhad yang selama ini menjadi pertikaian di antara Malaysia dan Singapura telah diselesaikan semalam.

"Penyelesaian yang kononnya dikenali sebagai “Penyelesaian Muktamad” mengejutkan kerana beberapa persoalan berkaitan kepentingan negara di negara jiran itu adalah lebih rumit dan harus ditangani dengan teliti.

'Kenyataan bersama Najib kelihatannya mengakibatkan beberapa kepentingan negara seperti Stesen Keretapi Tanjung Pagar, beberapa keping tanah di Kranji, Woodlands, Tanjung Pagar serta Lot 76-2 mk 16, Lot 249 Mk 4 dan Lot 32-10 Mk 16 dipercayai merugikan negara," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Anwar yang juga merupakan Ketua Umum KEADILAN menyatakan kegusarannya berhubung persefahaman yang dipersetujui oleh Najib yang mengumumkannya secara tergesa-gesa tanpa memberi maklumat terperinci.

"Sungguhpun dinyatakan tanah-tanah tersebut akan diamanahkan kepada sebuah syarikat yang bernama M-S Pte Ltd di mana Khazanah memiliki 60% dari kepentingannya, namun terdapat kemungkinan besar kepentingan terbabit akan ditukarkan dengan tanah di kawasan yang lain.

"Kita curiga nilai tanah yang ditukarkan itu sama ada di Marina South atau di Ophor Rochir itu tidak dapat menandingi nilai tanah milik KTMB," tambah Anwar.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga menyuarakan kebimbangannya dengan pembabitan Khazanah Nasional yang menurutnya hanyalah sebagai alasan untuk meletakkan kepentingan syarikat kroni.

Pada masa yang sama, beliau juga mempersoalkan kebijaksanaan keputusan kerajaan kerana sebarang pembangunan yang bakal dilaksanakan nanti pastinya tidak berupaya menjana kegiatan ekonomi domestik.

"Berapa ramaikan para pengusaha, kontraktor mahupun pembekal Malaysia yang bakal terlibat dengan pembangunan usahasama Syarikat M-S Pte Ltd itu? ," soalnya.

Anwar juga menggesa pentadbiran Najib segera menjelaskan secara terperinci maksud sebenar bahawa Points of Agreement(POA) di antara Singapura dan Malaysia boleh ditambahkan dengan terma serta syarat baru kononnya untuk memaksimumkan potensi tanah-tanah tersebut di Singapura.

"Kita juga mahukan penjelasan Najib menggunakan POA 1990 yang digariskan Tun Daim Zainuddin, Menteri Kewangan ketika itu sedangkan ianya tidak mendapat persetujuan Kabinet.

"Kerajaan sewajarnya menjelaskan apakah kedudukan sebenar isu air serta wujudnya penyemakan semula harga air mentah yang kita bekalkan kepada Singapura?," soal Anwar lagi.
Related Posts with Thumbnails