Ahad, 23 Mei 2010

Bubar Dun Kedah: Mereka Muncul Diatas Pentas membuktikan kerajaan Kedah Kukuh

Oleh Clara Chooi

ALOR SETAR, 22 Mei — Sebagaimana dijanjikan kesemua tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR muncul dalam perhimpunan raksasa di sini malam ini bagi membuktikan kerajaan negeri Kedah pimpinan Pakatan Rakyat (PR) masih kukuh lagi mantap.

Perhimpunan ini menarik perhatian bukan sahaja kerana spekulasi berterusan sejak lebih enam bulan lalu, malah di sebalik khabar angin terbaru pagi tadi bahawa dua daripada tiga Adun itu sudah pun berada di Shah Alam, Selangor untuk mengumumkan mahu keluar parti.

Sidang media yang dikatakan bakal diadakan di Shah Alam pukul 2 petang akhirnya terbukti palsu.

Adun-adun PKR ini muncul di Kota Sarang Semut di sini malam ini bagi membuktikan mereka akan terus kekal bersama kerajaan negeri Kedah yang masih stabil.

Adun Sidam Tan Show Kang muncul sebagai penceramah pertama apabila perhimpunan bermula pukul 10 malam tadi.

Berucap dalam Bahasa Malaysia di hadapan hadirin kira-kira 1,000 orang yang majoritinya orang Melayu, Tan melahirkan kekecewaan dengan siri khabar angin bahawa beliau merupakan antara wakil rakyat yang akan keluar.

“Saya penat dan bosan kerana terpaksa menjawab soalan yang sama berkali-kali. Biar ia dihentikan malam ini,” kata Tan dalam ucapannya.

Tan juga berkata, beliau tidak lagi akan melayani permintaan media untuk mendapatkan komen.

“Berapa kali hendak saya mengatakan saya tidak mahu melompat? Saya terus bercakap benda yang sama — tidak. Media minta saya adakan sidang media, jadi saya memberitahu mereka OK, buat selama-lamanya, kita akhir perkara ini.

“Saya akan berada di sini pada 22 Mei dan ini adalah kali terakhir saya mahukan mengatakan tidak, saya tidak akan melompat dan tidak, kerajaan negeri tidak akan tumbang,” katanya lagi.
Kemudian Tan mencuit perasaan para hadirin dengan berkata, “ini bukan lagu merdu, yang anda boleh dengar berulang kali.”

“Jika ia lagu yang sedap, saya tidak keberatan untuk dengar.

“Tetapi ini adalah soalan bodoh, di mana saya akan memberikan jawapan yang sama. Jadi, mengapa asyik bertanya benda yang sama?” katanya.

PKR berhadapan dengan dilema kehilangan wakil rakyatnya sejak pilihan raya umum 2008.
Parti komponen Pakatan Rakyat itu kehilangan lebih 10 wakil rakyat, antaranya kerana keluar parti, dipecat dan kehilangan kerusi ketika pilihan raya kecil.


Gambar


ADUN Sidam YB. Tan Show Kang (PKR)




ADUN Bukit Selambau YB. S. Manikumar A/L Subramaniam (PKR)




ADUN Kulim YB. Lim Soo Nee (PKR)




ADUN Kota Darulaman YB. Lee Guan Aik (DAP)




ADUN Sidam YB. Tan Show Kang dan ADUN Kulim YB. Lim Soo Nee


ADUN Kota Darulaman YB. Lee Guan Aik, ADUN Bukit Selambau
YB. S. Manikumar dan YAB. Dato' Seri Haji Azizan Bin Abdul Razak
MB Kedah
Related Posts with Thumbnails