Sabtu, 19 Jun 2010

Najib Jangan Kikis Felda


M
enteri gagal urus wang Felda – Zaid

PETALING JAYA: Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Mohd Zaid Ibrahim hari ini menyelar kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan mengenai kerugian rizab wang Felda.

Mengulas mengenai jawapan yang diberikan Ahmad dalam Dewan Rakyat kelmarin mengenai rizab tunai Felda menyusut daripada RM4.08 bilion pada tahun 2004 kepada RM1.35 bilion pada tahun 2009 menunjukkan kerugian sebanyak RM2.73 bilion dalam tempoh lima tahun.

"Kenyataan beliau jelas menunjukkan kecetekan pemikiran Timbalan Menteri mengenai Felda berdasarkan jawapannya di Parlimen.

"Ahmad gagal menjelaskan keuntungan Felda melalui pelaburannya, tapi hanya menggambarkan penggunaannya seperti belanja membeli-belah dan untuk tujuan kebajikan sahaja," katanya.

Zaid berkata, jumlah RM2 bilion itu merupakan jumlah besar jika Ahmad mendakwa Felda membelanjakannya untuk program tanaman semula.

Timbalan Menteri sepatutnya secara terperinci menjelaskan peruntukan wang RM2 bilion itu kepada jumlah peneroka yang terlibat, kawasan tanah, jika ini termasuk dalam kos sara hidup dan bayaran pendahuluan kepada peneroka mengikut piawaian penanaman semula yang ditetapkan, katanya.

Bagaimana RM253 juta dibelanjakan

Tambahnya, Timbalan Menteri juga tidak menjelaskan mengenai bagaimana RM253 juta dibelanjakan dan manfaatnya kepada generasi lain.

"Adakah wang itu pergi terus kepada peneroka miskin, atau adakah ia disalurkan kepada kerajaan negeri Sabah?

"Jika ini dianggap sebagai ‘kebajikan awam’, kita mesti tertanya-tanya jika Akta Felda termasuk membantu kerajaan negeri dibawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) yang kini mengalami kekurangan tunai," katanya.

Zaid turut mempersoalkan Ahmad tidak menjelaskan mengapa Felda membayar deposit 40% (berbanding jumlah biasa sebanyak 10%) kepada Naza TTDI untuk membina bangunan ibu pejabatnya sejumlah RM662 juta, jumlah yang jauh melebihi harga pasaran.

Selain itu katanya, syarikat Felda Rubber, Sutera Jaya dan Felda Herbal sudah pun gulung tikar.

"Perlu ada satu penjelasan terperinci jika penutupan syarikat itu ada kaitan dengan kelemahan salah guna urus tadbir," terang beliau.

Sehubungan itu, Zaid mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melepaskan jawatannya dalam Felda dan biarkan organisasi lain menguruskan Felda secara profesional dan telus.

"Menteri, dan bukannya Timbalan Menteri yang perlu menjawab persoalan ini di Parlimen terutamanya apabila membabitkan hasil cukai daripada wang rakyat digunakan," katanya. -FMT


Zaid: Najib perlu lepaskan Felda

Penyelaras Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim menuntut supaya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melepaskan cengkamannya ke atas Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) bagi membolehkan organisasi itu diuruskan secara telus dan profesional.

Bekas menteri di jabatan perdana menteri itu juga menuntut supaya penjelasan lanjut diberikan berhubung kemerosotan jumlah rizab tunai Felda yang menjunam daripada RM4.08 bilion pada 2004 kepada hanya RM1.35 bilion pada tahun lalu.

Zaid meminta supaya penjelasan lanjut diberikan terhadap jawapan timbalan menteri di jabatan perdana menteri (JPM) Datuk Ahmad Maslan di Dewan Rakyat bahawa jumlah rizab berkenaan susut sebanyak RM2.73 bilion dalam tempoh lima tahun.

"(Ahmad Maslan) gagal menjelaskan apa hasil yang boleh diperolehi Felda melalui pelaburannya, sebaliknya menggunakan wang tersebut untuk berbelanja sakan untuk 'tujuan kebajikan', seperti yang ditakrifkan.

"Menteri itu sendiri, bukan timbalannya, yang patut memberikan jawapan ini di Parlimen. Akauntabiliti awam adalah paling utama apabila duit pembayar cukai digunakan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Antara yang dibangkitkan oleh Zaid ialah bayaran pendahuluan sebanyak 40 peratus kepada syarikat pemaju Naza TTDI untuk membina ibu pejabat baru lembaga itu, dengan kos keseluruhan RM662 juta.

Sedangkan, kata Zaid lagi, bayaran deposit pada kebiasaannya hanya pada kadar 10 peratus sahaja.

"(Ahmad Maslan) juga tidak mendedahkan mengapa harga (RM662 juta) itu sangat tinggi berbanding harga pasaran," katanya lagi.

Tambahnya, Felda juga telah menutup tiga buah syarikat yang dikuasainya - Felda Rubber, Sutera Jaya dan Felda Herbal, dalam tempoh lima tahun lalu.

"Sepatutnya ada penjelasan terperinci mengapa penutupan dibuat, dan sama ada tindakan ini disebabkan salahurus yang lebih teruk," katanya.

Katanya lagi, penjelasan juga perlu dilberikan berhubung perbelanjaan antara RM4 juta sehingga RM5 juta untuk menganjurkan pertandingan futsal dan sokongan kepada Kelab Bolasepak Felda.

"(Sedangkan), kebanyakan persatuan bolasepak kebangsaan mengurangkan perbelanjaan untuk pasukan mereka, termasuk pasukan yang layak ke Piala Dunia," katannya.

Zaid juga berkata, perbelanjaan sebanyak RM2 bilion untuk program tanaman semula Felda adalah satu jumlah yang terlalu besar bagi program tersebut.

Katanya lagi, kerajaan perlu mendedahkan jumlah peserta rancangan terlibat, keluasan tanah, bayaran sara diri dan pendahuluan pendapatan kepada peserta program berkenaan.

Selain itu, turut dibangkitkannya ialah dana sebanyak RM253 untuk program pembasmian kemiskinan di Sabah.

"Timbalan menteri tidak menjelaskan bagaimana RM253 juta itu disalurkan, atau memperincikan semua penerimanya.

"Adakah wang tersebut disalurkan terus kepada peserta miskin, ataupun disalurkan kepada kerajaan negeri Sabah yang sedang pokai?" soalnya. -mk


Related Posts with Thumbnails