Khamis, 1 Julai 2010

Wakil Peneroka Felda Tunjuk Perasaan Di Hadapan Pejabat Suara Keadilan

Wakil-wakil peneroka Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) dari Hulu Selangor, Negeri Sembilan, Perak dan Johor melakukan tunjuk perasaan secara aman di hadapan pejabat akhbar Suara Keadilan di Seksyen 13, di Shah Alam semalam. Mereka membantah laporan akhbar lidah rasmi Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang memaparkan laporan muka depan "Felda Bankrap". Foto BERNAMA

SHAH ALAM: Hampir 400 wakil peneroka Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) dari Hulu Selangor, Johor, Negeri Sembilan dan Perak semalam mengadakan tunjuk perasaan secara aman di hadapan pejabat akhbar Suara Keadilan di Seksyen 13 di sini.

Wakil-wakil peneroka itu membawa sepanduk dan berteriak "Hidup Felda! Hidup FELDA!" dan ada di kalangan penunjuk perasaan itu yang membakar akhbar Suara Keadilan, yang merupakan lidah rasmi Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Presiden Majlis Belia Felda Selangor Aziz Ngah Mat Daud berkata, kehadiran mereka bertujuan membantah laporan Suara Keadilan bertarikh 22-29 Jun 2010 yang memaparkan laporan muka depan "Felda Bankrap".

Laporan Suara Keadilan itu berunsur fitnah, menghasut, menipu dan mengelirukan 1.6 juta warga Felda seluruh negara dan rakyat Malaysia dengan menyatakan Felda bankrap, katanya.

Exco Majlis Belia Felda, Ku Zahrin Shah Ku Mansur berkata Majlis Belia Felda mendesak supaya Kementerian Dalam Negeri menarik balik permit penerbitan Suara Keadilan dan akhbar yang menyiarkan berita-berita berunsur fitnah, bohong dan mengelirukan yang boleh memecahbelahkan rakyat Malaysia.

Aziz Ngah kemudian menyerahkan memorandum bantahan kepada Editor Suara Keadilan Dzulkarnain Taib yang ditemani oleh peguam akhbar itu, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Tiada kejadian tidak diingini berlaku semasa demonstrasi itu dan mereka bersurai selepas menyerahkan memorandum berkenaan.

Pada sidang akhbar kemudian, Dzulkarnain berkata Suara Keadilan memahami sentimen warga peneroka terhadap Felda tetapi pihaknya berpegang teguh terhadap apa yang telah disiarkan.

"Felda akan saman Suara Keadilan, biarlah proses undang-undang berjalan, biar mahkamah menentukan," katanya.

Beliau berkata, artikel itu mengandungi "ulasan adil" kerana memetikkenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan, AhliMajlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Ahmad Zaid Ibrahimdan bekas Timbalan Menteri Tanah dan Koperasi Datuk Dr Tan Kee Kwong.

~
BERNAMA
Related Posts with Thumbnails