Khamis, 1 Julai 2010

Berjaya Retail disenarai di Bursa Malaysia


KUALA LUMPUR - Berjaya Retail Bhd. (B-Retail) bakal melabur RM25 juta untuk membuka sekurang-kurangnya 100 buah kedai serbaneka 7-Eleven milik 7-Eleven Malaysia Sdn. Bhd. pada tahun ini.

B-Retail merupakan anak syarikat Berjaya Corporation Bhd. (Berjaya Corporation) yang menguruskan operasi 7-Eleven Malaysia dan Singer (Malaysia) Sdn. Bhd. (Singer).

Pengarah B-Retail, Ng Su Onn berkata, ini perlu diadakan kerana masih ada ruang bagi rangkaian entiti perniagaan yang beroperasi 24 jam sehari itu terus berkembang.

"Penembusan 7-Eleven di pasaran tempatan sebenarnya masih rendah berbanding beberapa negara jiran.

"Sebagai contoh, di Thailand terdapat sebanyak 5,400 cawangan 7-Eleven manakala di Taiwan pula terdapat sebanyak 4,800 cawangan manakala di Malaysia hanya terdapat sebanyak 1,127 cawangan,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis pelancaran prospektus B-Retail untuk penyenaraian awam di Papan Utama Bursa Malaysia yang disempurnakan oleh Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Berjaya Corporation, Tan Sri Vincent Tan.

Hadir bersama ialah Pengarah Urusan Singer, Yeap Dein Wah.

AmInvestment Bank Bhd. menjadi penaja jamin bagi penyenaraian awam itu.

Mengulas lanjut, Su Onn yang juga Pengarah Eksekutif 7-Eleven berkata, pelaburan yang dijalankan itu tidak membabitkan pengunaan dana hasil daripada Tawaran Awam Permulaan (IPO) B-Retail.


Related Posts with Thumbnails