Jumaat, 30 Julai 2010

Skandal PKFZ: Tun Dr Ling Liong Sik Dikambing Hitamkan


Hari ini boleh dikatakan semua akhbar cerita pasal bekas menteri pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik dituduh berhubung kesalahan berkaitan dengan skandal projek pembangunan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di Mahkamah Sesyen semalam.

Habis semua rakyat Malaysia diperbodohkan oleh media arus perdana berhubung skandal berbillion ini.

Mari kita semak kronologi ringkas disebalik kes penyelewengan terbesar negara sehingga terdedahnya skandal PKFZ Malaysia ini :

Kes skandal PKFZ Malaysia ini bermula dengan melalui pendedahan Laporan Audit PriceWaterhouse Coopers (PWC) yang diumumkan pada era Mahathir, 2002, berlaku kebocoran pada minit mesyuarat kabinet untuk menjadikan tanah Pulau Indah sebagai kawasan pelabuhan bebas. Maknanya terdapat individu yang mengetahui nilai dan potensi sebenar tanah tersebut pada masa itu.

Ini menyebabkan salah seorang Ahli Lembaga Pengarah (1997-2003) bagi Lembaga Pelabuhan Klang(PKA) Datuk Abdul Rahman Palil membeli tanah tersebut melalui Koperasi Pembangunan Koperasi Nelayan Selat Lumut (KPNSL), sebelum daripada kabinet mengumumkan projek PKFZ lagi.

Datuk Abdul Rahman Palil Abdul Rahman kemudiaannya dilaporkan mengisytiharkan dirinya sebagai Pengerusi KPNSL.

Dilaporkan KPNSL menjual tanah tersebut dengan harga yang murah, RM3 perkaki persegi.

Tanah itu kemudiannya dibeli oleh Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB) dengan harga berlipat kali ganda, RM25 sekaki persegi.

Menurut Laporan Audit PWC juga, skandal PKFZ di PPSB ini turut membabitkan beberapa pemimpin Umno dan BN.

Antaranya, Pengerusi KDSB Datuk Seri Azim Zabidi yang juga Bendahari Umno – Ketua Pengarah Eksekutif (CEO) KDSB Datuk Seri Tiong King Sing yang juga Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan BN (BNBBC) – Timbalan CEO Datuk Faizal Abdullah yang juga Ketua Pemuda Umno Kapar, dan ramai lagi yang lain.

Kos bagi melaksanakan projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ)dijangka melonjak kepada RM12.453 bilion jika Lembaga Pelabuhan Klang(PKA) gagal menjelaskan bayaran ansuran pinjaman Kementerian Kewangan mengikut jadual.

Dalam Hansard Parlimen Mei lalu, dilaporkan skandal yang bernilai RM1.6 bilion pada tahun 2002 itu melambung antara RM7.4532 bilion dan RM12.5bilion.

Dalam pada itu, individu dan tokoh pemimpin lain yang boleh dipanggil untuk membantu siasatan termasuklah Tun Dr. Mahathir supaya skandal PKFZ Malaysia ini dapat diselesaikan secepat mungkin. Baru-baru ini, Mantan Menteri Pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik melemparkan tanggungjawab atas kos dan penilaian daripada Port Klang Free Trade Zone (PKFZ) tanah kepada mantan bosnya, Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau mengatakan kos dan penilaian daripada tanah itu ditentukan oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) yang diketuai oleh mantan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada masa itu, Dr Mahathir.

Beliau menambah lagi, Jabatan Pengangkutan adalah hanya menyatakan fakta bahawa tanah yang mereka inginkan. Tetapan kos, penilaian dan semua itu, bukan fungsi daripada Kementerian Pengangkutan dan juga mereka tidak mempunyai Jabatan Penilaian Itu kata bekas Menteri Pengangkutan pada masa itu, Tun Dr Ling Liong Sik

Seperti skandal Perwaja yang cuba diselesaikan oleh Tun Abdullah(mantan Perdana Menteri), tetapi akhinya skandal itu diam begitu saja apabila yang didakwa(Eric) sudah mati.

P/S : Harapan rakyat Malaysia supaya kes ini tidak terkubur begitu sahaja seperti yang berlaku pada kes Perwaja yang mana kerajaan terpaksa menanggung kerugian yang tidak munasabah. Yang pentingnya semua yang terlibat mesti didakwa dan jangan ada dakwaan terpilih. Yang salah tetap salah. Yang hitam tidak akan menjadi putih merujuk kepada skandal PKFZ Malaysia ini.
Related Posts with Thumbnails