Selasa, 27 Julai 2010

Pentadbiran Umno-Barisan Nasional seperti negara di zaman penjajah


LINGGI 26 Julai - Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tindakan pihak polis tidak meluluskan permit bagi ceramah beliau di sebuah padang sekolah dan memaksa beliau berucap di dalam kebun getah jelas membuktikan kepada rakyat bahawa Malaysia di bawah pentadbiran Umno-Barisan Nasional tidak ubah seperti semasa negara di zaman penjajah.

Beliau yakin dengan Pakatan Rakyat di Negeri Sembilan mampu mengambil alih pemerintahan kerajaan negeri pada pilihan raya umum ke-13 nanti melihatkan kepada semangat dan sokongan yang diberikan rakyat kepada Pakatan Rakyat walaupun terpaksa memindahkan lokasi ceramah.

"Melihat pada malam ini saya yakin Pakatan Rakyat dapat menawan Negeri Sembilan pada pilihan raya yang akan datang, dari tempat asal di padang kita telah dihalau sehinggakan berada di dalam kebun dan hutan ini tetapi itu semua tidak menjejaskan kehadiran penyokong-penyokong kita yang mahukan perubahan.

"Umno ingat bila mereka suruh kita adakan ceramah di dalam hutan maka rakyat tidak hadir tetapi mereka silap semangat penyokong Pakatan Rakyat tidak sama dengan semangat yang ada dalam penyokong Umno.

"Kita terus berjuang walau di mana kita berada dan saya pasti melihat pada kehadiran malam ini Umno terus diburu mimpi ngeri mereka," tambah beliau.

Anwar menegaskan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sekarang berada di dalam ketakutan yang amat dahsyat sekali sehingga setiap kali diadakan program ceramah yang dianjurkan oleh KEADILAN akan mendapat tentangan yang hebat daripada Umno-BN.

"Pentadbiran Najib hari ini menyebabkan negara kita berada di era zaman penjajahan Inggeris seperti dulu, semua aktiviti dikongkong di halang malah berlakunya kekerasan serta penggunaan kuasa yang tanpa ada sikap bertimbang rasa. Kita lihat apa yang berlaku terhadap akhbar rasmi parti Suara Keadilan, sehingga sekarang permit tidak dikeluarkan.

"Serangan yang mereka lakukan melalui media dibawah telunjuk mereka setiap hari dengan pelbagai fitnah yang baru, tanpa memberi kita mempunyai ruang untuk kita mempertahankan diri ataupun membuat penjelasan.

"Saya tidak pernah risau gentar mahupun takut dengan apa yang mereka lakukan, bagi saya Umno-BN bersikap sedemikian kerana mereka takut kepada bayangannya sendiri dan mereka sedar bahawa KEADILAN sekarang ini sudah menjadi satu parti menjadi pilihan setiap rakyat di Malaysia.

"Umno-BN menyerang tanpa membuat penjelasan terhadap apa yang telah kita dedahkan sebelum ini, berkenaan dengan isu Felda segala bukti telah kita perjelaskan kenapa Umno yang mempunyai menteri kesayangan Najib tampil untuk membuat penjelasan ataupun menangkis segala dakwaan yang kita jelaskan itu. Kalau perkara tersebut tidak betul ataupun fitnah datang tampil berikan sebarang penjelasan," kata Anwar semasa berceramah di Linggi Sabtu lalu.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata tindakan Umno-BN mengekang kebebasan media tidak berbeza dengan dasar penjajah Inggeris yang menentang segala usaha pembangkang terhadap pemerintahnya.

"Bukankah mereka mempunyai segala media yang mengikut telunjuk boleh diarah mengeluarkan apa-apa kenyataan yang tidak benar atau menipu, perjelaskanlah ini tidak haramkan permit kemudian hendak saman kita, apa punya kerajaan takut hendak memberikan penjelasan sebenar tetapi mengambil tindakan bersifat penjajah," jelas beliau.

Anwar juga menjelaskan rakyat sekarang ini berada dalam situasi yang amat tertekan kerana sikap Najib yang telah menaikkan harga barang tanpa memberi peluang kepada ahli parlimen yang dilantik oleh rakyat untuk dibahaskan.

"Pengumuman kenaikan harga barang selepas tamatnya persidangan Dewan Rakyat menunjukkan sikap sebenar Najib yang tidak bertanggungjawab.

"Najib menafikan hak seorang ahli parlimen serta tidak menghormati Dewan Rakyat. Bagi saya tindakan Najib membuat pengumuman selepas berlangsungnya sidang Dewan Rakyat kerana beliau tidak mahu perkara itu dibahaskan di dalam Dewan Rakyat.

"Najib tahu jika ia dibahaskan maka kesukaran akan dihadapi oleh kerajaan untuk membuat penjelasan terhadap segala persoalan yang kita timbulkan selain itu juga mungkin soal kenaikkan harga barang ini akan tertangguh.

"Kita pasti Umno-BN sekarang sudah lemah dan parah, kerajaan tidak lagi menpunyai sumber kewangan yang cukup, pemborosan yang berlaku di dalam pentadbiran Najib selain ketirisan setiap projek menyebabkan wang negara telah keluar tanpa sebarang rekod.

"Ini menyerlahkan lagi sikap mereka bila lihat rakyat marah maka mereka mengalih isu kenaikan harga barang kepada isu pasir di Selangor, saya ini jelaskan pada malam ini segala kerja kecurian pasir di Selangor telah berlaku sejak zaman pemerintahan BN lagi bukannya sekarang.

"Kerajaan Negeri di bawah Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim telah melakukan pemantauan yang ketat di setiap tempat terdapatnya aktiviti tersebut dan saya pasti Umno bising kerana tindakan tegas yang kita ambil ini menyebabkan sumber haram yang mereka perolehi sebelum ini telah tertutup," kata Anwar lagi.

Tambah beliau, tindakan Umno menuduh beliau agen CIA mahupun Yahudi tidak memberi kesan langsung kepadanya, malah sehingga sekarang beliau masih lagi boleh senyum dan gembira. Tidak ada sedikit pun perasaan takut timbul bila tuduhan itu dilemparkan kepadanya.

"Kebelakangan ini saya dituduh dengan pelbagai fitnah seperti agen CIA mahupun Yahudi dan yang terbaru temuramah saya di dalam CNN juga mereka katakan saya membuat pembayaran untuk temubual itu. Ini apa punya manusia yang tidak tahu fikir, apa bila kita di temubual oleh media perlu kita yang keluarkan duit, saya tak pernah dibayar apa-apa malah saya pula dibayar kerana sudi hadir pada temuramah tersebut.

"Umno dengki sebab ketua mereka Najib tidak popular seperti saya sebab itulah mereka menuduh sedemikian, seperti yang saudara lihat saya masih lagi boleh senyum tidak takut malah tidak memberi kesan pun kepada saya terhadap apa jua isu yang ditimbulkan oleh puak-puak Umno itu.

"Rakyat jangan risau saya jamin di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat kita akan terus membela nasib semua kaum di negara ini, politik kita adalah yang baru setiap kaum yang ada masalah mereka adalah masalah Pakatan Rakyat. Jangan bimbang kerana dasar kita jelas bukan untuk kepentingan peribadi mahupun kroni, landasan perjuangan kita untuk seluruh rakyat di negara ini.

"Bukti telah ada lihat Menteri Besar dan juga Ketua Menteri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat, tidak ada seorang pun dari mereka mempunyai tanah, saham serta mengambil hak milik rakyat. Ini tidak berlaku pada zaman pemerintahan Umno-BN, hak rakyat adalah hak mereka segala kekayaan negara menjadi milik peribadi mereka dan yang paling jelas penyamun menjadi ketua serta disanjung manakala seorang yang baik dan jujur menjadi fitnah buat mereka.

"Masa kita semakin hampir ke matlamat yang kita kehendaki, saya menyeru dikala Umno yang berada pada tahap yang begitu lemah kita perlu mengambil peluang untuk mendekati seluruh rakyat dan berikan penjelasan kepada mereka tentang dasar yang kita bawakan untuk mereka, jangan kita angkuh serta ego kerana tanpa rakyat dibawah kita tidak mencapai apa yang dikehendaki," tegasnya lagi.
Related Posts with Thumbnails