Ahad, 28 November 2010

Umno Gagal Martabatkan Melayu

PETALING JAYA 28 NOV : Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Umno sebenarnya gagal mempertahankan hak orang-orang melayu disebalik keangkuhan mereka mendabik dada bahawa kononnya parti pejuang sejati memartabatkan kaum Melayu di negara ini.

Anwar menambah, Umno bersembunyi disebalik kegagalan mereka itu dengan cuba menakutkan rakyat bahawa Pakatan Rakyat dan PKR khususnya akan menyebabkan kedudukan mereka terhakis jika Pakatan Rakyat memerintah negara ini.

"Dalam parlimen pada 2007 lalu, disebutkan bahawa lebih 600 ribu rakyat di negara ini hidup di bawah paras kemiskinan iaitu berpendapatan kurang dari RM800.

Statistik kajiselidik pendapatan isi rumah yang dilakukan berkenaan menunjukkan hampir 90 peratus daripada mereka yang berada di bawah paras kemiskinan adalah orang Melayu...jadi bagaimanakah mereka (Umno) boleh mendabik dada mengangkat ketuanan melayu," katanya dalam ucapan penggulungan Kongres Nasional PKR ke 7, di Dewan Sivik MBPJ petang tadi.

Beliau turut menyelar Umno kerana masih gagal mempertahankan hak orang melayu walupun sudah diberi kepercayaan memerintah negara lebih 50 tahun.

Anwar turut menyeru barisan baru kepimpinan parti supaya berganding bahu dan bekerja keras bersama-sama ahli parti lain dalam merealisasikan usaha parti terbabit mahu mempertahankan hak keistimewaan Melayu.

Menurutnya, ahli parti perlu menyemai keikhlasan dalam memperjuangkan perjuangan parti dan bangkit menghadapi segala cabaran dan tentangan khususnya dari Umno.

"Saya melihat kongres kali ini lebih penting dari kongres sebelumnya..dengan barisan pimpinan baru yang dipilih serta cabaran serta serangan yang dihadapi sepanjang proses pemilihan ," katanya lagi.

Oleh itu, sambung beliau lagi kongres berkenaan adalah penting untuk membuka lebaran baru dalam memastikan usaha PKR dan Pakatan Rakyat mencapai kejayaan pada PRU- 13 kelak.
Related Posts with Thumbnails