Jumaat, 17 Disember 2010

Adun Tenang meninggal dunia, buka laluan pilihan raya kecil ke-14


Oleh Syed Mu’az Syed Putra

KUALA LUMPUR, 17 Dis — Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tenang, Datuk Sulaiman Taha dari Umno-BN meninggal dunia di sini awal pagi tadi, sekali gus membuka laluan kepada pilihan raya kecil ke-14 sejak Mac 2008.

Ketua Umno Labis itu menghembuskan nafas terakhir kira-kira 1.10 pagi di Hospital Pakar Ampang Puteri di sini - di mana Allahyarham dirawat sejak hampir sebulan lalu akibat jangkitan kuman dalam paru-paru.

Wakil rakyat dari Johor itu dimasukkan ke Hospital Segamat selama dua hari sebelum dipindahkan ke Hospital Pakar Ampang Puteri pada 24 November.

Sulaiman, 59, dilaporkan berada dalam keadaan kritikal pada pukul 12.45 tengah malam tadi sebelum disahkan meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Allahyarham meninggalkan seorang isteri, Datin Noraini Yaakop dan tujuh anak.

Wakil rakyat Umno itu telah menjadi wakil rakyat selama dua penggal.

Jenazah Sulaiman terlebih dahulu dimandikan dan disembahyangkan di Masjid Ubudian Ampang Tasik sebelum dibawa ke Labis untuk dikebumikan.

Sulaiman mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Tenang pada pilihan raya umum 2008 dan menewaskan calon PAS Mohd Saim Siran dengan majoriti 2,492 undi.

DUN Tenang berada dalam bahagian Parlimen Labis, yang menjadi kubu kuat Presiden MCA Datuk Dr Chua Soi Lek dan kini disandang oleh anaknya, Chua Tee Yong.

Satu lagi kerusi DUN dalam Parlimen Labis ialah Bekok yang turut dimenangi BN.

Spekulasi mengenai kesihatannya dan kemungkinan pilihan raya kecil ke-14 menjadi sebutan selepas Sulaiman tidak menghadiri sidang DUN bulan lalu, yang membahaskan bajet 2011.

Sejak pilihan raya umum 2008, 13 pilihan raya kecil telah diadakan dengan 10 daripadanya diadakan kerana kematian wakil rakyat.

Dua pilihan raya kecil - kerusi DUN Galas dan Parlimen Batu Sapi diadakan 4 November lalu dengan kedua-duanya dimenangi oleh BN.

BN memenangi 50 kerusi DUN di Johor pada pilihan raya umum 2008 sementara DAP empat kerusi dan PAS dua kerusi.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor ketika ditemui pemberita di pekarangan hospital berkata, pihaknya bersedia untuk menghadapi pilihan raya kecil di Tenang.

“Kita terpaksa berhadapan dengan satu lagi pilihan raya kecil kali ke-14 selepas pilihan raya umum 2008.

“Kita sudah bersedia untuk menghadapinya, sebelum ini kita berlawan dengan PAS tapi kali ini kita tidak tahu sama ada PAS akan tanding atau tidak.

“Kita siap sedia hadapi pilihan raya kecil,” kata beliau yang juga Setiausaha Agung Umno.

Beliau turut mengucapkan takziah kepada keluarga Sulaiman.

“Kita semua rasa sedih kerana kehilangan YB Sulaiman yang meninggal dunia pukul 1.10 pagi tadi,” katanya.

The Malaysia Insider menyiarkan laporan mengenai keadaan Allahyarham Sulaiman pagi semalam dengan memetik pembantu peribadinya Razak Rashid berkata, wakil rakyat Umno itu dimasukkan ke hospital sehari selepas sambutan Hari Keputeraan Sultan Johor dan keadaanya dikatakan stabil.

“Keadaan beliau (Sulaiman) bertambah baik tapi beliau masih bergantung pada alat bantuan pernafasan,” kata Razak.

Razak berkata Adun penggal kedua itu turut menghidapi penyakit kencing manis dan darah tinggi tetapi dimasukkan ke hospital kerana tidak sihat.

“Saya dimaklumkan oleh ahli keluarga datuk dan keadaan beliau sekarang stabil,” kata Razak.

Noraini juga mengesahkan wakil rakyat itu berada dalam keadaan stabil dan doktor menasihatkan Sulaiman supaya berehat.

Katanya, Allahyarham dipindahkan ke Hospital Pakar Ampang Puteri selepas mengalami jangkitan kuman paru-paru.

“Doktor arahkan supaya Datuk (Sulaiman) berehat sahaja sekarang ini. Datuk sekarang dalam keadaan stabil, tapi beliau masih lagi lemah.

“Pada 24 November Datuk masuk (hospital) kerana jangkitan kuman pada paru-paru tapi yang itu dah OK.

“Tapi sekarang Datuk kena jangkitan kuman dalam darah pula, doktor cakap mungkin datang (dijangkiti) daripada pelawat yang melawat beliau,” katanya ketika ditemui The Malaysian Insider lewat petang semalam.

Tambah Noraini, doktor juga tidak membenarkan sesiapa termasuk dirinya melawat Sulaiman kerana bimbang keadaan akan menjadi lebih teruk.
Related Posts with Thumbnails