Khamis, 16 Disember 2010

Cari Kerbau Hilang Jumpa Mayat Manusia

JITRA: Seorang pemuda yang mencari kerbau milik bapanya di ladang getah berhampiran Kampung Nyior Kelubi, di sini, kelmarin terkejut apabila mendapati objek yang disangkanya bangkai kerbau sebenarnya mayat manusia.

Mayat yang masih berpakaian lengkap berusia lingkungan 30-an hingga 40-an itu ditemui tertiarap di atas pelapik plastik hitam oleh lelaki terbabit kira-kira jam 3.30 petang.

Izham Daud, 21, berkata pada mulanya dia terhidu bau busuk seperti bangkai dan cuba menjejaki bau berkenaan di ladang getah itu sebelum menemui mayat lelaki yang sudah berulat dan dihurung lalat.

Katanya, dia kemudian menghubungi bapanya dan polis untuk memaklumkan penemuan itu.

"Mulanya saya ingat bangkai kerbau sebab saiznya yang besar, tetapi apabila menghampiri pada jarak kira-kira 20 meter saya dapati objek itu sebenarnya mayat manusia.

"Saya nampak ada kesan cedera di belakang leher mangsa, tetapi tak berani mendekati kerana terlalu takut.

"Saya rasa mangsa sudah meninggal dunia beberapa hari lalu disebabkan baunya yang begitu meloyakan selain ulat yang banyak," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, kelmarin.

Anggota polis yang tiba tidak lama kemudian memeriksa kawasan itu dan menemui beberapa dokumen serta beberapa peket dipercayai dadah berhampiran mayat terbabit.

Izham berkata, dia jarang ke ladang getah itu dan hanya ke situ untuk mencari lebih 100 kerbau milik bapanya yang dilepaskan.

"Kawasan ini jarang dilalui orang jika ada pun hanya penoreh, tetapi tak sangka saya pula menemui mayat di sini," katanya.

Mayat mangsa dibawa ke Jabatan Forensik Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar untuk dibedah siasat bagi mengetahui punca sebenar kematian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Sawaludin Hamenudin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan itu dan berkata, polis masih menjalankan siasatan lanjut berhubung penemuan mayat itu.
Related Posts with Thumbnails