Jumaat, 24 September 2010

Tuah gelang: AC Bakal Dianugerah Gelaran Datuk




AC Mizal atau nama sebenarnya, Mizal Zani, 39 tahun, dianugerahi gelaran Datuk. Itu bukan mimpi, tapi realiti. Ramadan lalu, kata bekas anggota 4U2C yang kemudian meraih sukses dalam bidang lakonan dan pengacaraan sebelum membina sebuah empayar perniagaan itu, dia menerima panggilan untuk mendapat status tersebut daripada negeri Pahang Darul Makmur.

Terkesima dengan 'hidangan mewah' di depan mata, dia akui tidak menolak untuk menerima pingat kebesaran itu. Hanya hal yang membuat dia kaget adalah bagaimana berhadapan dengan masyarakat apabila gelaran Datuk kelak akan diguna pakai secara sah sebaik majlis penganugerahan diadakan sebelum hujung tahun ini.

Menurut AC yang cukup berhati-hati sewaktu bercakap tentang isu penganugerahan itu, dia terkejut dengan rezeki Tuhan itu. Ia semua adalah berkat kegigihannya membina dan meluaskan empayar perniagaan gelang bio-magnetik di bawah payung syarikat yang menyaksikan dia sendiri sebagai pengerusi kepada AC Konsortium Sdn. Bhd. yang baru menjangkau usia 10 bulan beroperasi.

"Benar, saya memang telah dimaklumkan tentang gelaran Datuk yang bakal diberikan oleh kerajaan negeri Pahang. Walau bagaimanapun, saya belum berani menggunakannya selagi tidak menerima penganugerahan tersebut secara rasmi.

"Apabila saya sudah sah menerima penganugerahan tersebut sekitar akhir tahun ini, barulah saya akan menggunakan gelaran Datuk AC Mizal secara rasmi," katanya yang kelihatan sedikit gelisah saat ditemu bual.

Umpama meleraikan kegelisahannya, AC menyambung: "Sewaktu mendapat panggilan telefon yang menyatakan saya bakal dianugerahkan pingat tersebut, saya takut. Saya takut kerana saya tidak tahu dugaan yang akan datang di sebalik rezeki yang Tuhan berikan ini. Tapi saya berharap agar semuanya berjalan lancar."


AC dan isteri, Emylea berpeluang menunaikan umrah baru-baru ini hasil keuntungan bisnes mereka.


Bakal berstatus Datuk pada usia muda, sementelah tidak banyak selebriti lelaki yang berpeluang diangkat kepada status ini, kata AC, dia tidak menganggap penganugerahan tersebut terlalu awal diberikan kepadanya.

Malah, status tersebut juga diperoleh berkat bisnes yang dijalankan, bukan sebagai selebriti. Selebriti bagaimanapun telah menjadi platform terbaik untuk dia mencapai ke tahap yang lebih baik dalam kehidupannya.

AC juga mempunyai perspektif tersendiri tentang status yang bakal diperoleh. Katanya, sebagai seorang selebriti yang akan membawa status Datuk, dia berbangga kerana sekurang-kurangnya dunia hiburan dan artis tidak terus dikaitkan dengan hanya gejala negatif.

Sebaliknya dengan pencapaian yang diperoleh bukan sahaja dirinya, tetapi ramai artis lain juga, ia memberi sudut positif yang dunia hiburan juga mampu memberi satu impak yang baik jika ia dikerjakan dengan serius.

"Sementara untuk posisi seorang ahli perniagaan, status ini baik untuk saya meyakinkan orang," katanya tanpa berselindung.

Bentley dan Porsche

Berkat jualan langsung gelang yang menjadi sumber kewangan utamanya berbanding dunia seni, suami kepada Emylea Rosnaida itu kini sudah mampu bergelar jutawan.

Walau cuba menyembunyikan realiti tersebut, namun soalan tentang dia kini jutawan yang 'ditembak' kepadanya disambut dengan jawapan - Alhamdulillah.


AC bersama antara 'pengikutnya' termasuk Khai dan Rosma (sebelah AC) bergambar di hadapan kereta mewah jenama Bentley milik AC.


Jawapan ringkas tersebut telah membuktikan betapa bisnes yang diceburinya itu memang menguntungkan. Malah kehidupannya juga kini mula berubah. Kemewahan mula menyaluti kehidupan AC.

Buktinya, dia kini mula mampu memiliki banyak keinginan lalu yang hanya dianggap sebagai mimpi satu ketika dahulu. Salah satu adalah dengan memilik sebuah kereta Bentley yang berharga lebih RM1 juta dan sebuah kereta mewah jenama Porsche.

Hanya tersenyum saat diajukan tentang soalan kemewahan, AC memberitahu dia sebenarnya bertahan dengan sebuah kehidupan yang sederhana bersama keluarganya.

Tetapi diakui AC bahawa kini dia sudah mula memiliki keinginan-keinginan yang pernah bertandang dalam hidupnya dulu.

Jelas AC: "Saya tidak nafikan, kehidupan saya kini sedikit berubah berkat bisnes yang dijalankan dan semakin berkembang baik. Tapi saya berusaha untuk hidup seperti biasa. Dan saya akui, saya kini mula memakai apa yang pernah saya hajatkan dulu kerana keadaan ekonomi sekarang mengizinkan saya berbuat demikian.

"Salah satunya adalah dengan memiliki kereta mewah. Ini kerana saya adalah seorang penggila kereta, jadi apabila berkemampuan untuk memilikinya sekarang, jadi saya pakai."


AC MIZAL belum sah bergelar Datuk sehingga menerima anugerah tersebut sekitar akhir tahun ini.


Disogok pula dengan persoalan dirinya semakin bongkak selepas menjalankan bisnes, AC mempertahankan diri. Katanya apa yang dilakukan sekarang (bisnes) harus dibuktikan dengan baik dan setakat ini, ternyata ia berjaya.

Justeru dia akan selalu bercakap tegas tentang bisnes yang dijalankan, sehingga menimbulkan reaksi kurang senang segelintir pihak yang menuduhnya sudah semakin bongkak.

"Khalayak perlu faham. Dunia hiburan dan bisnes adalah dua perkara berbeza. Bekerja dalam industri hiburan, saya adalah pekerja yang harus mengikut arahan. Tetapi apabila masuk dalam lapangan bisnes, saya adalah ketua kepada kerja saya. Maka saya harus tegas dalam bisnes untuk memperoleh keyakinan orang," katanya serius.

Related Posts with Thumbnails