Jumaat, 16 Disember 2011

Zac Diamond takut peminat kritik bacaan doa dan zikirnya dalam filem terbaru

WarkahDaily – Industri seni tanahair mungkin dilanda kontroversi sekali lagi dengan kehadiran sebuah filem terbaru arahan Ernie Chin iaitu ‘Suatu Malam Kubur Berasap’ yang bakal akan ditayangkan pada 22 Disember ini.

Filem bergenre komedi seram itu mengisahkan tiga sahabat (lakonan dari kampung dan seorang kawan dari bandar yang baru sahaja dikenali, Mie (lakonan Zac Diamond) yang mengalami kerosakan kereta di kampung mereka.

Tindakan Zac atau nama sebenarnya Zachery Francis, 34, yang melakonkan watak lelaki Melayu sedang membaca doa dan zikir ketika diganggu hantu dalam perjalanan ke kampung bakal dilanda kontroversi.

Bagi Zac, lakonan memegang watak itu tidak memberi masalah besar buat dirinya walaupun beliau merupakan penganut agama Kristian.

Namun beliau merasa bimbang dengan peminatnya yang mungkin akan mempersoalkan tindakannya membaca doa dan berzikir dalam filem berkenaan tapi beliau berharap perkara itu tidak menjadi kontroversi.

“Bagi saya, watak yang saya lakonkan adalah fitrah orang Melayu atau orang Islam apabila melihat hantu secara spontan akan mengucapkan kalimah-kalimah suci untuk menangani rasa takut mereka.

"Saya bukan berniat untuk mempersendakan kalimah suci itu, kerana saya lakukan dengan seikhlas hati. Lagi pun ramai berpendapat saya adalah orang Melayu.

"Jadi saya harap ia tidak akan diperbesar-besarkan dan penonton akan terhibur menonton filem ini,” katanya semasa pratonton Suatu Malam Kubur Berasap di e@Curve, Damansara.

Sebelum ini, sebuah filem bergenre sama, komedi seram, ‘Hantu Bonceng’ arahan pengarah Ahmad Idham telah mendapat kritian hebat dari peminat dan ahli agama kerana didakwa mempersendakan agama Islam.

-- WARKAHDAILY
Related Posts with Thumbnails