Selasa, 13 Disember 2011

Rasuah, Ketirisan, Salah Urus Punca Negara Ketinggalan

KUALA LUMPUR 12 DIS: Amalan rasuah yang keterlaluan, ketirisan dalam pemberian kontrak serta salah pengurusan pihak kerajaan menjadi punca utama negara ini masih ketinggalan jika dibandingkan dengan negara-negara yang setarafnya.

Senator, Dr Syed Husin Ali dalam ucapan ketika membahaskan bajet 2012 di Dewan Negara berkata pada sekitar tahun 1960 an, Singapura, Taiwan dan Korea Selatan mempunyai taraf pendapatan perkapita yang setaraf dengan negara ini tetapi kini negara-negara tersebut jauh lebih maju jika berbanding dengan Malaysia.

Menurut beliau peruntukan Perbelanjaan Pembangunan 2012 sebanyak RM51.25 bilion (22%) berbanding Perbelanjaan Mengurus RM232.83 bilion (78%) semakin mengecil sejak 2000.

"Perbelanjaan untuk Pembangunan menurun daripada 31.6 peratus (tahun 2000), ke 28.4 peratus (tahun 2004) dan 27.2 peratus (tahun 2008) hinggalah 22.0 peratus (tahun2012). Penurunan ini tentu menjejaskan kadar pembangunan negara." kata beliau.

Jelas beliau, kesan dari kelemahan struktur ekonomi negara dan pergantungan kepada Pelaburan langsung asing (FDI) akan mendedahkan negara kepada kejatuhan ekonomi yang tenat.

Ini memandangkan Malaysia adalah sebuah negara pengekspot barangan pengilangan, pembuatan dan perkhidmatan yang akan menerima kesan secara langsung dari kejatuhan ekonomi di Amerika, eropah dan Jepun.

Hutang isi Rumah

Menurut Dr Syed Husin jurang perbezaan ekonomi rakyat telah memaksa kerajaan BN terpaksa melaksanakan cukai barangan (GST) yang akan dibebankan kepada rakyat.

Katanya di Malaysia hanya lima peratus rakyat berpendapatan tinggi manakala 95 peratus lahi golongan sederhana dan kecil.

Pada akhir 2010, jumlah hutang isi rumah yang ditanggung rakyat Malaysia telah mencecah RM577 bilion bersamaan 77 peratus dari KDNK.

Disamping itu ketidakpekaan kerajaan terhadap nasib kaum pekerja juga menggalakkan berlakunya tiada pembelaan terhadap nasib kaum pekerja secara mutlak.

Manakala tindakan Kementerian Sumber Manusia sedang meminta kelulusan untuk membuat pindaan tertentu ke atas Akta Pekerjaan 1955 membebankan lagi kaum pekerja. Pindaan ini meminta supaya dibenarkan dari segi undang-undang proses pengambilan pekerja dilakukan oleh pihak luar atau di"outsource". Dengan pindaan pekerja tidak berpeluang menubuhkan persatuan sekerja untuk membela nasib mereka

Tiada jaminan nasib petani

Belanjauan yang di Umumkan Najib lau menurut Dr Syed Husin tidak menyentuh langsung berhubung usaha menjamin masa depan para petani terutamanya dalam sektor kelapa sawit dan getah.

Beliau menyarankan supaya stok penimbal bagi dua komuniti ini diwujudkan supaya harga bahan mentah tersebut dapat dikawal dan bukannya di dedahkan dengan pasaran global yang tidak menentu.

Hak milik peneroka Felda di gadai

Tindakan pihak pengurusan Felda yang memperjudi 350,000 tanah peneroka kepada Felda Global Venture Holding Bhd (FGVH) untuk disenaraikan di busar saham pada tahun depan dengan agihan keuntungan 60% FGVH : 40% Felda dianggap sebagai usaha yang menekan para peneroka.

Manakala tindakan kerajaan dan FGVH bahawa FELDA bakal dibayar RM1 bilion setahun selama 99 tahun bagi meneruskan aktiviti pertanian dan pembangunan sosio-ekonomi peneroka amat disangsikan. Ini ialah kerana difahamkan tidak ada jaminan bertulis mengenai perkara tersebut dalam Perjanjian Pajakan.

Ketirisan dalam Kementerian Pertahanan

"Satu lagi pendedahan oleh Ketua Audit Negara ialah mengenai pembelian 257 kenderaan berperisai dari Turki oleh Kementrian Pertahanan. Kerajaan Malaysia tidak melakukan kaji selidik apabila membayar syarikat Deftech Malaysia sebanyak RM29.4 juta bagi setiap kenderaan, pada hal Deftech Malaysia membayar hanya RM6.6 juta kepada FNSS Turki.

"Ertinya, perbezaan atau ketirisan sebanyak Rm23 juta sebuah. Sekiranya Kerajaan memberi secara langsung (Kerajaan dengan Kerajaan), harganya tidak melebihi RM4.5 juta sebuah. Bezanya bagi 257 kenderaan melebiki RM6 bilion. Siapakah yang mendapat laba daripada trasaksi ini? Sekali lagi saya ingin bertanya: salah urus atau rasuah?." kata beliau yang juga bekas Timbalan Presiden PKR.

Pelbagai penyelewengan dan Jambatan di bina di atas daratan

Menurut Dr Syed Husin lagi pembinaan Jambatan Sungai Bagus, Bandar Baru Ketereh, Daerah Kemaman. Paling aneh, jambatan ini dibina atas daratan dan tidak melintasi Sungai.

"Harga asal kontrak RM174 juta. Harga semasa sudah meningkat RM210 juta. Tambahan RM70 juta untuk membentung anak Sungai Bagus. Nama kontraktor jambatan atas darat ini ialah: TSR Construction Sdn Bhd. Khabarnya kontraktor seorang AJK Umno Bahagian Ulu Trengganu."

Kata beliau wujudnya negara yang lemah, tidak cekap tidak telus serta tidak akauntabel, dan luasnya institusi yang korup seperti polis, kehakiman, birokrasi,Suruhanjaya Pilihanraya dan SPRM. Ini membawa kepada bertambah kurangnya keyakinan terhadap tata kelola baik (good governance) secara keseluruhannya.

Sehubungan itu menurut Dr Syed Husin masih terdapat banyak
penyelewengan wang rakyat yang berlaku.

"Dewan Rakyat pernah diberitahu oleh seorang Menteri apabila menjawab soalan, bahawa sebanyak kira-kira RM52 wang ekuiti Bumiputera telah hilang. Bagaimanakah wang sebayak ini boleh lesap? Siapakah yang secara langsung bertanggungjawab atas kelesapan ini?

"Jikalau RM52 bilion boleh hilang tanpa penjelasan, apalah perlunya mengambil tindakan ke atas jumlah RM210 atau RM250 juta. Keadaan sudah parah. Ia tidak boleh didiamkan lagi," kata beliau lagi.
Related Posts with Thumbnails