Isnin, 12 Disember 2011

Perbezaan Ketara Antara Negara Berkebajikan Umno & PAS

Presiden PAS sejak dari mula-mula menggagaskan Konsep Negara Berkebajikan PAS telah menyatakan bahawa Negara BERKEBAJIKAN PAS jauh bezanya dengan negara kebajikan BN yang diwar-warkan oleh Umno/BN. 


Jelasnya, kerajaan negara kebajikan (Umno/BN) menyediakan bantuan dan kemudahan, tetapi rakyat masih dibebani dengan cukai yang tinggi, bayaran tol lebuh raya dan bayaran-bayaran lain.

Sebaliknya, kata Abdul Hadi Negara BERKEBAJIKAN PAS akan menangani keperluan-keperluan asas rakyat tanpa membebankan mereka. 



“Mengikut ajaran Islam, kerajaan akan mengenakan cukai kepada orang yang mampu, yang tak mampu (kita) tidak akan mengenakan cukai.


Kerajaan Berkebajikan akan menjalankan program kebajikan kepada rakyat seperti menanggung kos perubatan, pendidikan, program-program kesejahteraan rakyat dan pada masa yang sama tidak menekan rakyat dengan cukai yang tinggi, harga minyak dan barangan yang semakin naik, tol, cukai hanya kepada yang layak bukan semua,  

Kerajaan Berkebajikan juga akan memastikan pemimpinnya beramanah, tidak rasuah, telus, adil dan tidak menutup segala kesalahan pemimpin seperti yang ada pada kerajaan 'kebajikan' Umno/BN sekarang.
Related Posts with Thumbnails