Isnin, 19 Julai 2010

Petronas juga sedang dirompak dari dalam secara licik


Sejak akhir-akhir ini kita sering membaca di dalam blog dan media alternatif mengenai 'concern' terhadap budaya baru yang diserap di dalam jabatan awam - iaitu budaya menyambung kontrak selepas persaraan. Pihak pengurusan yang memperkenalkan budaya ini sebenarnya mempunyai kepentingan diri sendiri, iaitu apabila mereka mencapai umur persaraan kelak, mereka pula akan diberi peluang yang sama.

Tidak diketahui oleh kebanyakan orang awam ialah budaya ini juga menular ke dalam syarikat milik kerajaan, iaitu Petronas. Bezanya ialah keadaan menjadi lebih parah di dalam Petronas kerana sebagai sebuah syarikat minyak, pelbagai jawatan bergaji sangat tinggi boleh dicipta sebagai "tabung persaraan". Penasihat teknikal, training consultant dan bermacam-macam jawatan bergaji tinggi (sehingga berpuluh-puluh ribu RM sebulan) boleh dicipta di dalam persekitaran ini tanpa boleh dipersoalkan oleh orang awam termasuk ahli politik pembangkang yang berada di luar kompleks pejabat Petronas. Hanya mereka yang berada di dalam persekitaran ini dan terlibat dalam aktiviti kerja harian dengan mereka sahaja yang tahu situasi sebenar.

Budaya menyambung kontrak selepas persaraan dilakukan di kalangan pesara jawatan bertaraf pengurus kanan. Untuk pesara jawatan lebih tinggi seperti General Manager (Pengurus Besar) dan CEO syarikat2 subsidiari Petronas (yang jumlahnya berpuluh2), cara yang dilakukan untuk menambah "tabung persaraan" mereka adalah lebih dahsyat lagi. Kalau pesara jawatan pengurus kanan disambung kontrak dengan jawatan yang entah apa-apa yang bergaji sehingga di dalam lingkungan 20-30K, pesara Pengurus Besar dan CEO pula akan menubuhkan syarikat konsultan dan akan diberi projek oleh syarikat Petronas di mana beliau pernah menjadi CEO dahulu. Cuba bayangkan, CEO baru semestinya mempunyai hubungan yang intim, malah terhutang budi kepada CEO yang lama kerana memberi performance rating yang bagus kepada beliau sehingga berjaya menjadi CEO. Sekarang syarikat konsultan yang baru ditubuhkan oleh bekas CEO pula masuk ke dalam tempat kerja lamanya untuk menawarkan khidmat "konsultan".

Daripada pengalaman, syarikat konsultan baru ini diberi projek secara terus (tanpa open tender). Di dalam syarikat seperti Petronas, surat sokongan dari engineer yang disahkan oleh Pengurus Kanan atau CEO sudah cukup untuk mengjustifikasikan pemberian kontrak secara runding terus. Ini kerana bidang teknikal adalah sangat khusus dan tiada pihak yang faham perkara tersebut untuk menyoal lebih-lebih. Syarikat konsultan ini mendapat kontrak bernilai berjuta-juta ringgit hanya dengan menemuramah para pekerja kilang seperti panel operator dan sebagainya. Pandangan-pandangan ini dijadikan feedback dan kemudian data kepada syarikat mereka. Beberapa bulan kemudian, mereka akan menyerahkan laporan ini kepada anak syarikat Petronas dan "Preliminary Report", "Feasibility Study Report" dan sebagainya ini adalah delivery projek mereka. Walaupun setiap tahun laporan-laporan konsultan ini lenyap atau mengumpul debu di dalam mana-mana rak, proses ini terus berulang.

Diharap pihak kerajaan meneliti dan mengambil tindakan segera supaya Petronas menjadi lebih accountable pada masa akan datang. Pada pandangan saya, perbuatan ini tidak mencucuk naluri hati mereka (doesn't prick their conscience) kerana mereka merasakan pihak kerajaan juga dengan rakus memerah hasil Petronas. Jadi mungkin mereka berpendapat, jika mereka tidak mengambil kesempatan ini, mereka akan kerugian kerana pihak kerajaan juga banyak membazirkan wang Petronas.

Bersama-sama kita hentikan aktiviti merompak Petronas ini samada dari luar (oleh kerajaan) atau dari dalam (oleh bekas pengurus dan CEO Petronas).

by ExPet
Related Posts with Thumbnails