Isnin, 9 Januari 2012

Anwar Sudah Beredar Dari Kawasan Mahkamah, Polis Arah Penyokong bersurai



6 pagi : Penyokong Pakatan Rakyat mula hadir dan berkeliaran di luar kompleks mahkamah Jalan Duta untuk menyertai perhimpunan "Bebaskan Anwar" dan mendengar keputusan kes Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim. Mereka berlegar-legar walaupun hujan renyai. Kelihatan Naib Presiden PKR Tian Chua bersarapan pagi di medan selera sebelah kompleks mahkamah.

6.25 pagi : Kelihatan sebuah helikopter Polis DiRaja Malaysia terbang meninjau situasi kawasan mahkamah. Di Masjid Wilayah yang terletak bersebelahan Kompleks Mahkamah, sekitar 4 ribu penyokong Pakatan Rakyat telah berkumpul di tepi jalan masjid dan menunggu isyarat untuk berjalan ke tempat perhimpunan.

6.30 pagi : Keadaan di pintu masuk utama mahkamah mulai sesak dibanjiri orang awam dan penyokong Pakatan sebaik sahaja selesai solat Subuh di Masjid Wilayah. Perhimpunan 901 setakat ini sudah mencecah sekitar 4,000 orang.
Polis dan unit FRU walaubagaimanapun telah bersedia mulai jam 3 pagi. Menurut sumber, setakat ini polis telah menghantar 21 trak, 33 van, 1 trak meriam air. 3 bas dan 1 balai polis bergerak.

7 pagi : Polis mengerakkan jenteranya seramai hampir 50 anggota dalam dua baris sebagai pemisah antara peserta perhimpunan "901" supaya mereka tidak menghampiri pintu mahkamah.
Suasana perhimpunan dan lensa media tertumpu pada sekumpulan penyokong yang memegang sepanduk "Rakyat Hakim Negara" dan "Tolak Konspirasi" yang dikepalai ADUN Sri Muda, Selangor Shuhaimi Shafie.
Turut kelihatan, pengarah strategi PKR Rafizi Ramli.

7.10 pagi : Rafizi berkata keadaan setakat ini terkawal dan ia membuktikan komitmen peserta perhimpunan untuk berkumpul secara aman. Mengulas lanjut, Rafizi mengharapkan cuaca cerah dan kerjasama baik pihak polis mampu mengekalkan keadaan tenang seperti ini sehingga mahkamah memutuskan keputusan.

7.30 pagi: Kelihatan MP Selayang, William Leong dan Chegu Bad berjalan masuk ke perkarangan di hadapan Mahkamah. Juga kelihatan YB Sivarasa. Parking Lot dihadapan mahkamah telah penuh dan keadaan terkawal

7.55 pagi: Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Rani Othman, bekas Speaker DUN Perak, S Sivakumar dan YB Charles Santiago juga kelihatan

8.05: Keadaan agak riuh rendah, Ketua AMK Kota Raja, Amizam Zamhuri (anggota marshal) berkawal dan menenangkan keadaan. Sambil itu beberapa banner telah mula kelihatan. Antaranya tertulis "Rakyat Hakim Negara", "Tolak Fitnah Bebas Anwar". Selain itu sticker 'Rakyat Hakim Negara" berwarna biru muda mula di edar kepada orang ramai.Begitu juga topeng Anwar juga mula di edar kepada orang ramai. Orang ramai semakin bertambah. keadaan terkawal .

8.15 pagi: Azmin Ali tiba bersama bekas Menteri Besar Perak, Nizar Jamaludin . Juga kelihatan Adam Adli dan Sofwan yang berkerusi roda sambil melaung "Hidup Mahasiswa"

8.30 pagi: Beberapa banner dirampas dan ada juga dikalangan orang ramai yang bag yang mereka bawa diperiksa pihak keselamatan. Dr Syed Husin Ali, Ronie Liue serta MB Selangor, TS Khalid Ibrahim tiba diperkarangan mahkamah. suasana terkawal dan orang ramai semakin banyak

8.35 pagi: DS Anwar tiba mengikut laluan utama ke pintu masuk mahkamah sambil bersalaman dengan orang ramai. turut serta isteri beliau DS Wan Azizah serta anak-anak. Laungan Reformasi bergema di sana sini. Para penyokong tidak berganjak dan hari semakin panas

8.50 pagi: Anwar dan keluarga bergerak masuk ke ruang mahkamah. Kelihatan seorang wanita tua diberi bantuan oleh Squad marshal AMK.

10 pagi : Sebahagian penyokong dan peserta perhimpunan sudah mula bergerak ke Masjid Wilayah setelah mendapat tahu Anwar telah dibebaskan mahkamah .

10.10 pagi : Anwar sudah bergerak keluar dari perkarangan mahkamah dan bergerak ke Masjid Wilayah. Laungan tanpa henti oleh penyokong Pakatan sambil mengankat ibu jari tanda bagus. Ramai penyokong mahu meyerbu Anwar untuk mengucapkan tahniah, tetapi petugas AMK mengarahkan mereka bersurai dan bergerak ke Masjid Wilayah.

10.55 pagi : Satu letupan kedengaran di tepi Jalan menuju ke kompleks Mahkamah yang menyebabkan seorang peguam tercedera letupan. Wartawan melaporkan polis sedang mengawal keadaan. Dipercayai bahan letupan itu diletakkan dalam salah-satu kon yang digunakan polis untuk mengawal aliran trafik.

11.05 pagi : Kenderaan yang membawa Anwar sekeluarga sudah beredar dari kawasan mahkamah. Polis mengarahkan penyokong bersurai kerana keadaan tidak selamat ekoran letupan bom.

-tvs-
Related Posts with Thumbnails