Rabu, 14 Julai 2010

Pos Malaysia Rugi RM200 Juta, SPRM Masih Tidur

From Kedahlanie

Sejak kebelakangan ini akhbar-akhbar rasmi sering memperkatakan berita-berita tentang GLC-GLC kerajaan mengalami kerugian besar.Tarakhir adalah Pos Malaysia. Pos Malaysia dikatakan mengalami kerugian 200 juta lebih, manakala Dato'Adam Kadir, bekas Pengerusi dan Lembaga Pengarah Pos Malaysia (PMB)mengatakan kerugian yang dialami oleh anak syarikat kerajaan itu melebihi 500 juta. Ini adalah dua kenyataan yang berbeza yang belum dibuktikan oleh pihak-pihak yang terlibat.

2. Benarkah PMB rugi sedemikian banyak? Sedangkan PMB adalah sebuah syarikat GLC kerajaan yang bersifat monopoli. Contohnya setem, tidak ada syarikat lain yang diberi lesen untuk menjual setem. Begitu juga dengan perkhidmatan lain seperti wang pos, kiriman wang dan sebagainya. Cumanya PMB mendapat saingan penghantaran wang dari bank-bank perdagangan yang menawarkan perkhidmatan secara elektronik, dan beberapa syarikat courier service yang memberikan saingan kepada Poslaju, anak syarikat PMB. Bagaiamanpun secara psikologinya, masyarakat lebih menerima Poslaju dari syarikat-sayrikat courier service yang lain kerana ia dikendalikan oleh anak syarikat kerajaan.

3. Mengapakah SPRM masih membisu dalam kes PMB ini? Ini satu persoalan yang menjadi tanda tanya kepada kita, apakah mereka yang bertanggung jawab dalam kerugian PMB adalah individu yang perlu dilindungi sehingga SPRM mengambil sikap sedemikian. Jika kes yang melibatkan Pakatan Rakyat, umpamanya MB Selangor mereka begitu cepat bertindak, sehingga menyebabkan kematian Beng Teoh yang kini masih berada di alam misteri.

4. Pos Malaysia diswastakan pada 1.1.1992, bermakna telah lebih lapan belas tahun ia diswastakan. Namun apakah budaya swasta itu wujud dalam PMB? Setahu kita syarikat swasta mementingkan keuntungan dan mengecilkan perbelanjaan, untuk memberikan pulangan yang lebih kepada syarikat-syarikat yang berasaskan kapitalisme.

5. Sepanjang ia disawstakan, CEOnya silih berganti, di mana kesemunya adalah orang yang mempunyai hubungan dengan kerajaan. Di bawah CEO-CEO ini PMB berjalan terus, dan CEO nya merangka projek-projek yang lebih banyak merugikan PMB sendiri. Tidak ada satu projek pun yang menguntungkan PMB.

Umpamanya pembelian saham Transmile, akhirnya merugikan Pos Malaysia sendiri. Apa yang kita lihat ialah masing-masing cuba mempertahankan diri sendiri dengan membuat pelbagai projek yang menampakkan keterampilan mereka sebagai CEO. Umpamanya di zaman Tan Sri Zainol, sebuah caravan dibeli dengan harga RM300 ribu, yang dicadangkan sebagai tempat mesyeuarat CEO dan para eksekutifnya. Namun akhirnya ia menjadi projek gajah putih, dan caravan terpaksa dijual dengan harga 150 ribu sahaja.

6. Sehingga ke hari ini, ubahsuai pejabat, perabot, projek yang pelbagai sedang berjalan dengan baik dan dijalankan oleh syarikat-syarikat tertentu yang mungkin ada hubungannya dengan individu dalam PMB sendiri. Inilah salah satu punca kerugian PMB. Mengapa SPRM tidak menyiasat perkara ini? Selama mana PMB tidak diurus sebagai sebuah syarikat swasta sebenar, selama itulah PMB akan mengalami kerugian demi kerugian.

Amalan mementingkan kroni,sahabat, kawan dan sebagainya haruslah dihapuskan dari sistem pentadbiran PMB. Perebutan jawatan sesama sendiri, membesarkan wilayah pentadbiran sendiri untuk mendapat pulangan yang lebih besar haruslah dipandang sebagai satu kesilapan yang membahayakan syarikat GLC itu sendiri. Atau seperti kata Muhammad Sabu, Pos Malaysia tidak perlu diswastakan kerana ia melibatkan keselamatan negara dan kepentingan awam. Amerika sendiri pun, tidak menswastakan pos mereka.

~Pakitam

Related Posts with Thumbnails