Isnin, 12 Julai 2010

Najib mula bimbang kubu kuat Umno di Johor bakal 'tenggelam'

Akhir-akhir ini kita dapati Perdana Menteri dan timbalannya beriya sangat menghebohkan bahawa beliau yakin Johor akan terus kekal sebagai kubu kuat Umno-BN. Takdak angin takdak ribut, tak pasal-pasal depa tu keluar kenyataan seolah-olah ada benda yang tidak kena dengan kubu kuatnya itu.

WarkahDaily merasakan mungkin mereka merasa gusar dengan dakwaan beberapa orang pimpinan Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini bahawa rakyat Johor semakin menerima kehadiran PR.

Berdasarkan realiti suasana selepas ketika PRU 12 dan selepas PRU 12, dilihat ramai masyarakat Johor sudah mula berani mendampingi PR. Mereka sudah tidak takut lagi hadir ke majlis-majlis yang dianjurkan oleh PR.

Senario tsunami politik ketika PRU 12 masih lagi terasa bahangnya apabila PAS berjaya memenangi kerusi DUN di Johor yang selama ini begitu sukar untuk bertapak. Ini merupakan perkembangan yang baik bagi PAS-PR.

Ditambah lagi dengan berita kononnya jentera pilihanraya PR di Johor lebih bersedia dengan lebih yakin berbanding PRU sebelum ini.

Mungkin ini telah menakutkan Umno-BN yang selama ini merasakan Johor adalah kawasan selamat baginya.

Itulah sebab, mungkin Najib dan Muhyiddin cepat-cepat menyedapkan hati mereka sendiri dan pengikut-pengikutnya, Johor masih lagi kawasan selamat dan kubu kuat Umno-BN.

Selain itu, dalam masa yang sama, Najib dilihat cuba berselindung berkemungkinan pimpinan Umno Johor berhadapan krisis apabila beliau memberi peringatan tegas Umno perlu berusaha mengukuhkan perpaduan dan kesetiaan di kalangan pemimpin dan anggota Umno Johor.

Najib juga meminta setiap pemimpin dan anggota Umno Johor supaya menjaga Johor baik-baik dan memastikan ia terus menjadi kubu kuat kepada Umno-BN kerana menyedari ia kini menjadi tumpuan Pakatan Rakyat.

~
WarkahDaily
Related Posts with Thumbnails