Jumaat, 30 Mac 2012

Banjir Kilat Di Klang


GreenBoc | Beberapa kawasan perumahan dan sebahagian bandar Klang banjir setelah hujan selama dua jam pagi semalam.

Kawasan yang terlibat adalah Pandamaran dan Kampung Idaman di Pelabuhan Klang, bahagian-bahagian tertentu Bukit Tinggi, Johan Setia, Taman Sentosa, Sungai Udang dan Kampung Delek.

Longkang melimpah ke rumah dan dua buah sekolah turut terjejas mengakibatkan pelajaran terganggu.

Pegawai perhubungan awam Majlis Perbandaran Klang (MPK),Norfiza Mahfiz berkata Klang Utara dan Selatan telah dilanda banjir kilat dan majlis itu mengarahkan 50 orang lelaki dari kejuruteraan, perancangan dan jabatan alam sekitar untuk membantu penduduk yang memerlukan bantuan untuk memindahkan barang-barang mereka ke kawasan yang lebih tinggi.

"Longkang utama ke Sungai Klang tidak dapat menampung sejumlah besar air itu melimpah ke kawasan sekitarnya.

"SMK Tengku Ampuan Rahimah dan SRK Methodist ACS Klang turut terjejas," katanya.

Selepas banjir, pelajar dan guru bergotong-royong untuk membersihkan bilik darjah yang berlumpur.

Norfiza berkata pemilik kenderaan yang terpaksa berhenti di tepi jalan dan menunggu banjir surut. Beberapa kenderaan tersangkut apabila pemandu cuba memandu meredah jalan-jalan yang dinaiki air banjir.

Pemandu trak tunda banyak kelihatan mendapat peluang perniagaan, menunda kereta ke bengkel.

Bas persiaran yang datang ke Little India Klang telah dipaksa untuk meletak kereta di luar lingkungan perniagaan.

Pelancong tinggal dalam bas dan telah dihidangkan dengan teh tarik panas dan biskut.

Ahli perniagaan, NP Raman berkata banjir kilat telah menyebabkan air mengalir masuk ke dalam kedai-kedai di Little India.

"Jalan Tengku Kelana adalah seperti sungai yang mengalir melalui bandar ini. Beberapa pemandu kenderaan terkandas disebabkan kereta mereka rosak di tengah-tengah jalan, "katanya.

Ramai orang yang ingin ketempat kerja telah terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di sepanjang Jalan Teluk Pulai yang dibanjiri air.

Pemilik kenderaan yang marah mengatakan jalan-jalan di Teluk Pulai dan Taman Melawis serta berdekatan sering dilanda banjir dan ini adalah masalah lama.

"Kita semua tahu longkang tersumbat dan dengan itu melimpah setiap kali hujan. Majlis mesti melakukan sesuatu untuk menyelesaikan masalah ini, "katanya. -salamsentosa

Klang Dilanda Banjir Kilat


KLANG: Beberapa kawasan di Klang dilanda banjir kilat awal pagi Jumaat.

Antara kawasan yang terjejas termasuk Taman Sri Andalas, Taman Selatan, Taman Bayu Perdana and Taman Melawis, Taman Sentosa, Taman Sg Ujong, Taman Palmgrove, Padang Jawa dan Taman Chi Liung.

Beberapa sekolah termasuk Sekolah Menengah La Salle, Sekolah Menengah Tengku Ampuan Rahimah, Sekolah Rendah Simpang Lima dan Sekolah Teknik Batu Ujong turut dinaiki air. -mstar
Related Posts with Thumbnails