Isnin, 19 Disember 2011

Mahasiswa era 80an mengucapkan TERIMA KASIH kepada mahasiswa kini

"Assalamualaikum,,..

Politik kampus hambar dan mahasiswa diikat kaki tangan atas dan bawah di era 80an. Sebagai salah seorang daripada mereka, umnopenyangak masih ingat bagaimana setiap kali melintas kawasan studen corner tempat DSAI dan rakan rakan di eranya berpidato dan membangkitkan semangat untuk menentang segala kezaliman dan ketidakadilan yang berlaku ketika itu hanya boleh berkata di sinilah tempat wira wira muda memulakan gerakan dan di sini jugalah tercetusnya demostrasi pelajar 1974 yang membawa kepada pengharaman kepada segala aktiviti politik mahasiswa.



AUKU cukup berkuasa di era 80an sehingga mahasiswa dikawal sebegitu rupa dan tidak ada ruang untuk bergerak bebas kerana Kerajaan UMNO begitu berkuasa ketika itu. Mahasiswa yang melihat video lubuk merbau pun ditangkap dan digantung(kebetulan yang menjadi kepala menangkap mahasiswa ketika itu ialah Pn. Jamilah, isteri kepada Ghani Osman yang baru dilantik menjadi senator waktu itu).

Penguasaan UMNO cukup kuat,namun umnopenyangak masih ingat mahasiswa era 80an tidak mati malah Husam Musa yang menjadi seorang pejuang kental hari ini ialah produk 80an.Tak silap Mat Sabu juga lahir dari era ini.Bermakna politik tidak mati, keinginan melihat kebenaran dan keadilan tertegak tetap kuat walaupun dicengkam cuma kemampuan untuk bergerak tidak ada.Tetapi hari ini mahasiswa telah berjaya keluar dari kepompong beracun ini dan telah berjaya meluahkan apa yang terbuku selama ini.Tahniah kepada adik adik mahasiswa yang hidup menyambung perjuangan era 80an dulu.

Ketika era 80an, apa yang termampu dilakukan ialah menganjurkan debat yang menemukan antara lain arwah Ust Fadhil Nor, Ust Nakahaei, Tok Guru Hj. Hadi, mendiang P Patto,Karpal Singh dengan Aziz Shmasuddin dan beberapa tokoh UMNO yang umnopenyangak dah lupa namanya.Antara moderator yang sering mengendalikan debat itu pula ialah Husam Musa dan bertolak dari itu, politik yang terhalang dikembangkan apabila keluar dari kampus.Bukan sahaja Husam malah ramai lagi graduan 80an yang secara langsung atau tidak langsung tetap terlibat menentang kebathilan UMNO sehingga hari ini.

Peristiwa perarakan Mahasiswa tempoh hari menjadi turning point kepada kebangkitan sebenar para mahasiswa yang bakal melihat perubahan besar dalam negara.Usaha UMNO untuk menyekat mereka dengan lakonan abang ludah menyerlahkan ketakutan dan kegerunan UMNO kepada kebangkitan mahasiswa kini.Laungan  kerajaan hantar mahasiswa untuk belajar bukan untuk sokong DSAI atau pembangkang sudah lapuk dan mahasiswa kini sudah mampu membalas bahawa mereka juga bayar cukai dan ada hak untuk menyokong siapa sahaja.Inilah yang kita mahukan, kesedaran bahawa   terdapat perbezaan besar antara kerajaan dan UMNO dan seruan ini mesti disebarkan keseluruh negara, seruan yang sudah lama mahasiswa era 80an usahakan tetapi ketiadaan saluran untuk melakukannya.

Kini saluran itu sudah terbuka, maka jangan berhenti di sini wahai adik adik sekelian.Bantulah kami yang sudah semakin  tua dan tidak berdaya ini untuk meyedarkan rakyat bahawa bukan kerana menerima wang ehsan, atau dana remaja atau dana ibu tunggal, atau beras sekampit, kain batik sehelai, bantuan 1Malaysia, bantuan sekolah dan lain lain bantuan,mereka mesti memangkah UMNO ketika mengundi.

Kami merasakan beban kami kini berkurangan dan kami mengharapkan komitment adik adik semua berterusan bagi melihat harapan yang sekian lama terpendam ini tercapai. Lagipun adik adik juga pasti mendapat faedah seandainya perjuangan ini berjaya.Beban PPTN akan selesai, beban yuran pelajaran yang tinggi akan selesai dan lain lain tekanan yang tidak sepatutnya ada dalam sebuah negara merdeka akan selesai, insyaallah.Terima kasih Mahasiswa kini kerana bersedia menuntut keadilan dan bersedia merempuh halangan yang ada, terima kasih dari kami mahasiswa era 80an yang telah lama memendam perasaan. "
Related Posts with Thumbnails