Selasa, 1 November 2011

Bawa Masuk Peninju Israel, Kerajaan Selangor Tak Terlibat?


Kerajaan Selangor menafikan terlibat dalam penganjuran program realiti The Challenger Muay Thai membabitkan peninju Israel Ilya Grad yang diadakan di negara ini.

NONEExco pelancongan Elizabeth Wong berkata, walaupun berjaya menarik siri televisyen itu difilemkan di Selangor, kerajaan negeri langsung tidak terlibat dalam penganjurannya.

"Kami tidak menjemput mana-mana ahli sukan ataupun menandatangani sebarang dokumen sokongan untuk membolehkan warganegara Israel memasuki Malaysia," kata anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan.

Katanya, sekiranya kemasukan Grad dimaklumkan lebih awal, kerajaan negeri pasti memohon Kementerian Belia dan Sukan dan Jabatan Imigresen supaya menolak kemasukan warganegara Israel itu.

Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek semalam dilaporkan berkata Selangor memberi peruntukan RM5 juta untuk kejohanan itu; sementara kementeriannya hanya meluluskan penganjuran sebagai aktiviti kesukanan dan tidak terlibat dengan aspek lain.

Ilya Grad, Israeli Muay Thai boxing championBekas juara Muay Thai Israel itu dilaporkan memasuki Malaysia pada satu tarikh untuk menyertai kejohanan yang dirakamkan dalam kampus Universiti Putra Malaysia, Serdang untuk stesen TV AXN.

Menulis di blog tinju Muay Thai Authority pada 15 Oktober, Grad menceritakan beliau memasuki Malaysia melalui Thailand dan ditahan 25 jam di pintu masuk sebelum mendapatkan bantuan Persekutuan Muay Thai Malaysia, "dengan sokongan menteri sukan Malaysia."

Katanya, dengan begitu sahaja beliau melepasi sempadan dengan pas khas kerana pasport Israel miliknya tidak dicop.

Dalam kenyataannya hari ini, Wong berkata, insiden ini sudah dua kali berlaku dan menteri berkenaan hendaklah menghentikan pas masuk khas kepada warganegara Israel.

"Pendirian Pakatan Rakyat adalah jelas. Demi semangat setiakawan dengan rakyat Palestin, Malaysia tidak patut mewujudkan sebarang hubungan diplomatik, perdagangan, budaya ataupun sukan dengan rejim Zionis-Israel, katanya"

Ilya Grad, Israeli Muay Thai boxing championKatanya, hubungan dengan Israel hanya boleh dipertimbangkan sekiranya negara itu mengiktiraf hak rakyat Palestin dan menghentikan keganasan terhadap negara jirannya.

Mengulas kenyataan Shabery, Wong mendakwa menteri itu membuat kenyataan palsu dan berunsur fitnah dengan menunding jari pada pihak lain.

"Sebagai seorang menteri, beliau patut sedar hal imigresen berada di bawah bidangkuasa kerajaan persekutuan," katanya lagi.MalaysiaKini
Related Posts with Thumbnails