Selasa, 19 April 2011

Gagasan 1 Malaysia indah khabar dari rupa


WarkahDaily – 1Malaysia yang dicanang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sekadar manis dibibir sahaja tidak pada pelaksanaan.

Gagasan yang dikaitkan dengan Najib itu lebih relevan dengan ungkapan 1Umno atau 1Barisan Nasional sahaja. Gagasan yang hanya untuk Umno-BN sahaja.

Macamana nak kata 1Malaysia kalau yang menyokong Umno-BN sahaja yang ‘dicium’ punggungnya, tapi yang tidak menyokong mereka, dituduh khianat, tidak mengenang budi dan tidak pandai berterima kasih.

Macam Malaysia ni mak bapak depa punya!

Keputusan pilihanraya di Sarawak Sabtu lepas, Barisan Nasional (BN) terus mengekalkan kuasanya apabila menang majoriti 2/3 namun banyak kerusi terpaksa dikorbankan apabila DAP dan PKR berjaya merampas beberapa kerusi di kawasan bandar.

Di Kuching, DAP dan PKR menyapu bersih kerusi di kawasan itu yang didiami ramai pengundi Cina dan ini menyebabkan barua-barua Umno-BN yang rasis dan perkauman termasuk lidah rasmi Umno ’Utusan Malaysia’ yang terus-terang meminta agar menghukum pengundi-pengundi Cina yang tidak menyokong BN pada pilihan raya negeri Sarawak.


Jutaan ringgit wang rakyat telah dikorbankan sia-sia semata-mata retorik 1Malaysia. Hasilnya, Umno-Bn semakin rasis.
The Malaysian Insider melaporkan, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng telah mengecam Umno, pemilik akhbar itu kerana membolehkan pendirian sedemikian dikeluarkan dan mempersoalkan sama ada ia konsisten dengan slogan 1 Malaysia dibawa Datuk Seri Najib Razak selaku perdana menteri dan pengeri BN.

“Gesaan terbuka Utusan Malaysia, bukan sahaja rasis tetapi juga bertentangan dengan amalan demokrasi,” kata Ketua Menteri Pulau Pinang ini.

Lim yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata jika BN mengambil tindakan tegas yang disarankan oleh Mingguan Malaysia terhadap pengundi bandar dan sesiapa yang menggunakan hak demokrasi, maka apa gunanya diadakan pilihan raya.

Satu lagi akhbar milik Umno, Berita Harian dalam ruangan editorial hari ini berkata “sudah tiba masa BN meneliti senario kenapa pengundi Cina menolak BN, bukan saja di Sarawak, malah di kebanyakan pilihan raya kecil lalu.

“Persoalannya, adakah kerana BN tidak cukup membantu kaum Cina atau ia sekadar keyakinan mereka bahawa pembangkang mampu membentuk kerajaan negeri seperti dilakukan DAP di Pulau Pinang dan Selangor dengan kerjasama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS,” kata beliau.

Kelmarin, Mingguan Malaysia, akhbar Kumpulan Utusan milik Umno, menggesa perikatan itu supaya tidak terlalu “pemurah” dalam melayan kedudukan masyarakat Cina dalam Kabinet negeri yang bakal dibentuk ekoran keputusan pilihan raya Sarawak kali ini.

Mingguan Malaysia berkata majoriti pengundi Cina memihak kepada kempen Pakatan Rakyat yang membawa seruan “mengubah kerajaan negeri” sedangkan masyarakat Bumiputera tetap teguh bersama BN.

BN Sarawak pimpinan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud memperoleh 55 kerusi manakala Pakatan Rakyat pula 15 dan Bebas satu.

Pada pilihan raya negeri 2006, BN Sarawak memperoleh 62 kerusi dan ia meningkat kepada 63 kemudian.

Walaupun BN memperoleh majoriti lebih dua pertiga tetapi mengalami penurunan kerusi kali ini. Begitu juga undin popular diperoleh BN semalam berbanding lima tahun lalu.

“Keputusan tersebut mempunyai makna yang perlu diterjemahkan oleh kerajaan negeri pimpinan Abdul Taib Mahmud.

“Awang berharap Taib akan menubuhkan Kabinet dengan mengambil kira realiti daripada peti undi. Ternyata, rata-rata pengundi Cina menolak BN dan menyokong DAP,” kata Awang Selamat dalam ruangannya di Mingguan Malaysia.


Utusan Malaysia rasis!...Ketua Menteri Pulau Pinang
Dalam kenyataannya Lim berkata, Utusan Malaysia yang pernah mengesyorkan supaya tragedi 13 Mei dijadikan hari peringatan terus mengeluarkan kenyataan-kenyataan bersifat “rasis dan ekstremis.”

“Apa yang mengejutkan ialah Umno terus membenarkan pendekatan rasis terhadap bukan Melayu dan bukan Islam di kedua-dua Semenanjung dan Malaysia Timur.

“Adakah (sikap) rasis dan ekstrem oleh akhbar Umno konsisten dengan (slogan) 1 Malaysia,” kata Lim dalam satu kenyataan akhbar dikeluarkan semalam.

Pada pilihan raya negeri kali ini BN Sarawak memperoleh 55 kerusi manakala Pakatan Rakyat 15 dan Bebas satu.

Lima tahun lalu BN memperoleh 62 kerusi dan kali ini Pakatan Rakyat yang dianggotai DAP-PAS-PKR menambah kerusi dua kali ganda.

Lim menekankan bahawa menghukum pengundi-pengundi Cina yang bebas memilih wakil mereka menerusi peti undi bersamaan dengan tindakan “diktator dan feudal.”

Sebaliknya Lim menggesa Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) yang kalah teruk termasuk presidennya Tan Sri George Tan agar menarik balik sokongan kepada Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang memegang jawatan itu selama 30 tahun.

“Pengundi-pengundi Sarawak telah menghantar mesej kuat dan jelas kepada SUPP bahawa mereka mahukan Taib pergi sekarang.

“SUPP ditolak oleh pengundi kerana SUPP telah gagal mewakili rakyat dan dilihat sebagai wakil Taib,” katanya lagi.

Oleh itu katanya, isu yang paling penting SUPP mesti tangani ialah jika SUPP jujur dalam menerima keputusan pengundi, ia mesti menarik balik sokongan diberikan kepada Taib sebagai ketua menteri.

Sah, gagasan 1Malaysia yang dicanang oleh Najib sekadar retorik semata-mata walaupun pemimpin BN itu menafikannya.

Realitinya, Najib gagal menerapkan gagasan yang dimomokkan itu demi menarik pengundi beralih kepada BN semenjak berlakunya tsunami PRU-12 pada 2008, ramai bukan Melayu menolak BN.

Dilihat juga, Najib gagal mendidik pengikutnya termasuk barua media Umno-BN daripada tindakan rasis dan perkauman yang nyata dan tidak demokrasi dalam pilihanraya.

Depa ingat dunia ini hanya Umno-BN yang punya, jangan ada yang lain selain dari Umno-BN.

Selama ini, inilah yang berjaya diterapkan oleh Umno-BN dengan membudayakan membenci selain dari Melayu Umno.
Related Posts with Thumbnails