Khamis, 5 Ogos 2010

UMNO berkerjasama dengan Parti Komunis China!


YAB Perdana Menteri pada 27 Mei 2009 dalam Utusan Malaysia membuat kenyataan di Putrajaya bahawa pemimpin Parti Komunis Malaya, Chin Peng tidak dibenarkan kembali ke negara ini. Keputusan ini telah disiarkan di muka depan hampir setiap akhbar utama di Negara ini pada 28 Mei 2009.

Keputusan kerajaan ini amat selaras dengan petikan kata Lt Jeneral (B) Datuk Seri Zaini Hj Mohd Said, Bekas Panglima ATM Semasa ditemubual di Rancangan Isu RTM pada 31 Mei 2009 kerana Chin Peng telah :

“memimpin dan menjadi mastermind dari segi langkah untuk nak menjatuhkan kerajaan khususnya selepas kita merdeka hinggalah ke tahun 1989 itu isu pertama. Isu kedua yang mungkin orang tidak faham ialah cara dia nak menjatuhkan itu menggunakan kekerasan, keganasan. Ketiga, dia nak ganti apa yang kita ada sekarang dengan fahaman komunis. Itu isu yang ketiga. Beliau kalau di Hadyai sekalipun pada masa dahulu. Apabila ditanya oleh seseorang adakah ini bermakna tuan meletakkan senjata akan membuang fahaman komunis dan maksud perjuangan di masa lampau. Dia kata, Tidak! Saya hanya meletakkan perjuangan secara bersenjata. Tapi yang lain saya tidak tinggalkan. “

Alasan yang diberikan terhadap keputusan ini ialah:

Sekiranya kerajaan membenarkan Chin Peng yang berumur 87 tahun balik ke Malaysia ianya akan menimbulkan rasa tidak puas hati terutama kepada ahli-ahli keluarga mereka yang terkorban semasa Darurat antara tahun 1948 hingga 1960. Dilaporkan kira-kira 2,500 orang awam dan 1,865 anggota keselamatan yang terbunuh di tangan PKM yang diketuai oleh Chin Peng semasa era keganasan PKM antara tahun 1948 sehingga mereka meletakkan senjata melalui perjanjian damai di Hadyai, Thailand pada 1 Disember 1989.

Walaubagaimanapun dalam perjanjian damai berkenaan PKM tetap enggan membubarkan PKM sebagai sebuah parti serta menamatkan kegiatan penyebaran fahaman ideologi komunisme yang menjadi kepercayaan mereka. Oleh itu kerajaan wajar menolak simpati terhadap isu Chin Peng tetapi sebaliknya perlu menumpukan perhatian bagi menjaga kebajikan 60,000 orang bekas anggota keselamatan yang telah berjasa kepada Negara, khasnya semasa penganas PKM melaksanakan kegiatan haramnya di negara ini.

Itu adalah alasan yang disediakan oleh pentadbiran Najib dari UMNO dalam menghalang Chin Peng dari pulang ke Malaysia, Antara kesimpulannya ialah Chin Peng tidak dibenarkan pulang ke Malaysia kerana beliau adalah Pemimpin Parti Komunis Malaya yang masih kekal dengan fahaman komunis.

Tetapi semalam pula lain ceritanya.. UMNO tanpa memperdulikan perasaan kaum keluarga kira-kira 2,500 orang awam dan 1,865 anggota keselamatan yang terbunuh di tangan PKM yang diketuai oleh Chin Peng semasa era keganasan Parti Komunis Malaya telah menandatangani MOU perjanjian pertukaran perwakilan dan kerjasama dengan Parti Komunis China (CPC).

Apa cerita ni????

Umno dan Parti Komunis China (CPC) hari ini bersependapat .

KUALA LUMPUR: Umno dan Parti Komunis China (CPC) hari ini bersependapat bahawa pemimpin-pemimpin muda politik harus diperkuatkan dan diberi keutamaan dalam pertukaran perwakilan terhadap pembangunan ekonomi dan sosial negara.

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata usaha ini akan dapat membantu daripada segi meningkatkan persefahaman ekonomi kedua-dua negara kerana China merupakan kuasa ekonomi yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Kesepakatan itu dicapai menerusi memorandum persefahaman (MOU) yang ditanda tangani kedua-dua pihak sebagai pertukaran dan kerjasama antara kedua-dua parti yang berlangsung di Bangunan Perhubungan Antarabangsa CPC di Beijing, China.

Umno yang diwakili Tengku Adnan menandatangani perjanjian itu dengan wakil CPC iaitu Menteri Jabatan Antarabangsa dan Jawatankuasa Pusat Wang Jiarui.

"Mereka juga kagum dengan pembangunan dan kesejahteraan negara kita kerana kita mempunyai pelbagai bangsa sebagaimana negara China dan mereka ingin mempelajari bagaimana kita menangani masalah berkaitan kaum tanpa pertumpahan darah," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Beliau berkata pemimpin CPC juga maklum bahawa Malaysia adalah penyokong kuat kepada dasar yang diperjuangkan di peringkat antarabangsa.

Sehubungan itu, kedua-dua pihak juga telah bersetuju untuk meletak satu mekanisme pertukaran tetap bermula tahun ini.

Rangka kerja dan mekanisme melalui pertukaran perwakilan setiap tahun itu adalah bagi mengendalikan pertukaran dalam isu-isu kepentingan umum.

Antara kandungan memorandum tersebut ialah mencapai kata sepakat bagi membangunkan pertukaran komprehensif serta kerjasama antara Umno dan CPC. - BERNAMA
Related Posts with Thumbnails