Jumaat, 13 Ogos 2010

Barua Yahudi Laknat kata Pengeluaran Dinar Emas bercanggah peraturan Pusat


Dinar Emas Kelantan *

Pelaksanaan sistem matawang berasaskan emas dari kerajaan negeri kelantan amatlah bijak kerana "sediakan payung sebelum hujan" kerana sistem matawang fiat yang menjadi hamba kepada US DOLLAR AMERIKA bila-bila masa boleh jatuh dan meranapkan ekonomi malaysia, bahkan kelantan, memiskinkan rakyat, menyusahkan rakyat.

Kerajaan islam Madinah di bawah pimpinan nabi muhammad s.a.w juga pelopor sistem matawang berasaskan emas bukan sehelai kertas yang tidak bernilai


Yahudi Laknatullah UMNO/BARISAN NASIONAL suka rakyat hidup susah kerana mereka boleh berkuasa selamanya.

Tahukah kita, matawang RM diikat / menjadi hamba kepada US DOLLAR yang sesuka hati boleh dimanipulasi / menipulasi/ditipu/kena tipu

Tak sampai 7 hari Kerajaan Islam Kelantan melancarkan matawang Dinar Emas sendiri, Barua &Balaci Yahudi Laknatullah UMNO/BARISAN NASIONAL mula menyalak, baca kat bawah:

Pengeluaran Dinar Emas bercanggah peraturan Pusat

KOTA BHARU: Kerajaan Pas Kelantan semalam melancarkan Dinar Emas dan Dirham Perak sebagai mata wang alternatif untuk pelbagai urusan termasuk perniagaan, membeli belah dan pembayaran zakat di negeri ini.

Bagaimanapun mengikut undang-undang, pengeluaran mata wang sama ada alternatif atau tidak, adalah di bawah bidang kuasa mutlak Kerajaan Persekutuan dan Bank Negara Malaysia (BNM) kerana ia membabitkan urusan dasar serta pengurusan kewangan Malaysia.


Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussein, berkata tiada peruntukan undang-undang yang membolehkan kerajaan negeri mengeluarkan mata wang, tidak timbul soal mata wang alternatif atau tidak walaupun hanya untuk urusan jual beli di negeri itu.

Kementerian Kewangan dan BNM akan mengkaji tindakan yang boleh diambil berhubung perkara ini, katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau mengulas mengenai tindakan kerajaan Kelantan melancarkan dinar dan dirham yang akan digunakan di kira-kira 1,000 premis perniagaan di sekitar negeri itu, termasuk Pasar Besar Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB), Bazar Buloh Kubu dan Pasar Siti Khadijah.

Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat, berkata berdasarkan kajian, penggunaan dinar dan dirham dalam urusan perniagaan di negeri ini tidak bercanggah dengan peraturan ditetapkan BNM.
"Kajian sudah dilakukan dan ia tidak bercanggah, kita ikut laluan yang betul dan kalau ada apa-apa kita boleh runding, katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Pelancaran Mata Wang Syariah, Dinar dan Dirham Kelantan di sini, semalam. Pada majlis itu, Nik Aziz turut menyampaikan sijil dan pelekat kepada rangkaian peniaga negeri ini yang bersedia menerima dinar dan dirham sebagai medium jual beli.

Sebagai simbolik perasmian, Nik Aziz turut menyerahkan pembayaran gaji pertama kepada Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Mustafa Salleh, menggunakan dinar.

Sementara itu, pakar ekonomi dari Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Amir Hussin Baharuddin, turut mengesahkan pengeluaran mata wang di luar bidang kuasa kerajaan negeri, malah tindakan kerajaan PAS Kelantan itu tidak praktikal dan tidak kena pada caranya.

- berita hairan

Penjelasan dari Kerajaan Negeri Kelantan
Husam: emas dinar, dirham perak bukan matawang

Exco kanan kerajaan negeri Kelantan Datuk Husam Musa menafikan laporan Bernama semalam berhubung penggunaan emas dinar dan dirham perak sebagai matawang.

Katanya, emas dan perak berkenaan tidak pernah diumumkan sebagai matawang, sebagaimana yang dilaporkan oleh agensi berita itu.

"Siapa yang kata (ini matawang). Kita tidak pernah kata ini sebagai matawang. Tapi dari segi syariah, ianya memang boleh dianggap sebagai matawang," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Katanya lagi, beliau hadir ke majlis pelancaran tersebut semalam dan tidak mendengar menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengumumkan emas dan perak itu sebagai matawang.

"Mungkin (Bernama) terlalu terkejut dengan berita itu dan hendak buat sensasi. Kita pun tak pernah kata ini sebagai matawang. Tapi nilainya itu ada," katanya lagi.

Jelaskan, dinar dan dirham tersebut sebenarnya digunakan untuk pertukaran barangan.

"Di mana-mana negara pun, (pertukaran barang) ini dibenarkan. Contohnya kalau seseorang itu ada wau, dia hendak gunakan untuk tukar dengan beras. Kalau ada orang setuju, dia bolehlah guna untuk tukar dengan beras," katanya lagi.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan timbalan menteri kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussein berhubung pelancaran dinar dan dirham tersebut.

Awang Adek, seperti dilaporkan Berita Harian hari ini berkata, hanya kerajaan persekutuan melalui Bank Negara Malaysia mempunyai hak mutlak untuk mengeluarkan matawang.

Awang Adek juga dilaporkan sebagai berkata, kerajaan negeri tidak mempunyai peruntukan undang-undang untuk mengeluarkan mata wang.

Mengulas kenyataan tersebut, Husam berkata: "Semua orang tahu kerajaan negeri tidak boleh keluarkan matawang. Datuk Awang Adek yang tak faham."

Tambahnya, kerajaan negeri juga tidak perlu membuat rundingan dengan Bank Negara Malaysia untuk menjadikan dinar sebagai matawang.

"Sebab kita tidak pernah kata nak jadikan dinar ini sebagai matawang," katanya lagi.

Beliau juga menjelaskan, fungsi Bank Islam dan Tabung Haji sebagai ejen untuk menerima mata wang syariah itu berurusniaga, juga tidak tepat seperti dilaporkan Bernama.

Jelasnya, emas dan perak itu sebaliknya boleh disimpan di Bank Islam melalui skim Ar-Rahnu.

Tambahnya, kerajaan negeri juga mencadangkan untuk membolehkan ianya digunakan sebagai bayaran untuk mengerjakan haji kepada Tabung Haji.

- malaysiakini

Apabila dilihat sesuatu tindakan Pakatan Rakyat bakal mengugat kepentingan mereka, puak Yahudi Laknat UMNO/BARISAN NASIONAL akan menyalak kata ianya bercanggah dengan semangat Federalisme (Persekutuan) @ FEDERAL LAW , kerana negeri tersebut duduk di bawah persekutuan Malaysia.


WAHAI BANGSAT CELAKA LAKNATULLAH BARUA YAHUDI, UMNO/BARISAN NASIONAL,SELAMA INI KAU ANAK TIRIKAN KAMI, NEGERI & RAKYAT KELANTAN
KAU NAK SURUH KAMI SELAMANYA JADI HAMBA ABDI DOLLAR AMERIKA SYARIKAT-YAHUDI-ISRAEL LAKNATULLAH

OOOOOO..KALU BAB NI TAU JUGAK KORANG NAK TEGAKKAN FEDERAL LAW, KALU BAB LAIN, KHASNYA HAK ROYALTI MINYAK NEGERI KELANTAN KORANG TAK HORMATI HAK KERAJAAN NEGERI DAN RAKYAT KELANTAN, KORANG TUKAR ROYALTI KEPADA WANG EHSAN, PASTU KORANG SAMUN & FARAID KAT KETUA-KETUA UMNO/BARISAN NASIONAL KELANTAN, BAGI SESUKA HATI KAT KAUM KERABAT & KRONI, BAHAGI KAT RAKYAT TAK SAMA ADIL PULAK TU.

PERUNTUKAN FEDERAL UNTUK KELANTAN KAU SEKAT/ LEWAT-LEWATKAN/ KURANGKAN/LANTIK JPP SEBAGAI PEMEGANG AMANAH HARAM

KAU BUAT UNIVERSITI HARAM SESUKA HATI TANPA BINCANG DENGAN KERAJAAN NEGERI

JALAN RAYA/LEBUH RAYA BAWAH JKR MACAM HARAM, BUAT HIGHWAY PANTAI TIMUR SETAKAT BESUT TEGANU SAJA.

KAU NAK RAMPAS KUASA DARI KERAJAAN ISLAM KELANTAN PIMPINAN TOK GURU DAN TUKAR KEPADA KUASA POLITIK YANG MENJADI HAMBA ABDI YAHUDI-APCO-AMERIKA SYARIKAT-SINGAPORK-ISRAEL LAKNATULLAH

by Warta 365
Related Posts with Thumbnails