Isnin, 30 Januari 2012

Kes Bunuh Altantuya dibuka semula - keraguan tentang sistem keadilan Malaysia


Rayuan dua pengawal peribadi polis elit Malaysia yang dijatuhi hukuman mati pada dua tahun sembilan bulan yang lalu kerana mengambil upah membunuh penterjemah Mongolia dan gadis parti, Altantuya Shaariibuu pada 2006 dijangka pada 10 Februari di Mahkamah Rayuan Malaysia.

Perbicaraan Mahkamah Tinggi, di mana segala-galanya kelihatan telah dilakukan, telah mengabaikan soalan ”siapa yang mengupah dua pembunuh tersebut”, jelas berbeza dibandingkan kes rayuan yang difailkan oleh pendakwa raya pada 19 JAN dalam kes Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, di mana semua usaha telah dilakukan supaya bukti diputar belit untuk usaha meletakkan Anwar yang berusia 64 tahun ke dalam penjara. Sebagai Hakim, Mohd Zabidin Mohd Diah berkata dalam keputusan beliau tidak bersalah, "mahkamah tidak boleh 100 peratus pasti bahawa bukti DNA terhadap Anwar tidak tercemar."

Sirul dan Azilah dibawa ke mahkamah

Kedua-dua pengawal peribadi, Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar, dijanjikan untuk dibayar RM50, 000 hingga RM00, 000 untuk membunuh Altantuya, mengikut pengakuan Sirul yang tidak pernah dikemukakan di mahkamah.

Walaupun mahkamah dengan tiga hakim dijangka mendengar hujah-hujah, tidak pasti jika keputusan atas rayuan oleh kedua-dua akan berakhir pada tarikh tersebut. Walau bagaimanapun, mengikut peguam bela Manjeet Singh Dhillon, ia tidak mungkin menjadi kes terakhir. Jika kedua-duanya didapati bersalah sekali lagi, mereka mempunyai hak untuk merayu kepada Mahkamah Persekutuan, tribunal tertinggi di Malaysia. Ini boleh mengambil masa lama 2-1/2 tahun lagi, Dhillon berkata dalam satu temu bual.

Kes pembunuhan itu dikaitkan dengan nasib Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Azilah dan Sirul berkhidmat sebagai pengawal peribadi dalam unit polis elit yang diselia oleh Najib, timbalan Perdana menteri negara ketika itu. Ia jadi gangguan kepada beliau kerana blogger dan wartawan-wartawan dari Perancis dan negara-negara lain terus mempersoalkan penglibatan beliau. Juga bersama dalam perbicaraan kedua-dua mereka, tetapi dibebaskan tanpa perlu memakai pembelaan, bekas kekasih Altantuya dan salah seorang daripada rakan-rakan Najib iaitu penganalisis politik, Abdul Razak Baginda.

Dari permulaan perbicaraan selama setahun, di mana pihak pendakwa dan hakim telah tergesa-gesa bertukar tanpa sebarang amaran, akhirnya, keputusan itu ditangguhkan sejak Februari 2008 sehingga selepas konvensyen Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu yang melantik Najib sebagai presiden parti dan dengan itu menjadi Perdana Menteri, kes tersebut dilihat lebih kepada untuk menutup bukti daripada menentukan bersalah atau tidak bersalah tertuduh.

Ditanya mengenai kegagalan agensi-agensi penyiasatan untuk cuba mencari mengapa tiada usaha dibuat bagi menentukan yang telah diupah kedua-duanya untuk membunuh wanita itu, Dhillon menjawab: "Terus terang, yang tidak masuk akal. Ia jelas menunjukkan niat agensi penyiasatan. Jika anda seorang pembunuh yang diupah, seseorang telah mengupah anda, dan pengupah itu adalah satu penjenayah yang jauh lebih besar, Siapa dia?. Jika saya ketua agensi penyiasatan, saya mahu tahu siapa dalang itu. Semua orang mahu menyapu hal ini ke bawah karpet "

Pembunuhan itu adalah salah satu yang paling mengerikan dalam memori terbaru Malaysia. Ia adalah sebuah kisah yang perlu terus dikisahkan. Oleh beberapa laporan, wanita berusia 28 tahun ketika itu, dibunuh dengan dua peluru di kepala berhampiran belukar di pinggir bandar Shah Alam dan mayatnya diledakan dengan bahan letupan tentera, merupakan isu ‘terpenting’ berada ditengah-tengah skandal besar ke atas pembelian dua buah kapal selam Perancis oleh Malaysia dan perjanjian dengan pihak ketiga.

Penjualan kapal selam dan kapal-kapal lain oleh kontraktor tentera DCN kerajaan Perancis ke Malaysia, Pakistan, Taiwan. India dan negara-negara lain telah disiasat beberapa kali oleh pendakwa raya yang telah mendakwa ia melibatkan rentetan pembunuhan dan sogokan yang dibayar kepada beberapa tokoh-tokoh politik terkemuka di Perancis.


Altantuya, kekasih Razak Baginda mengikut testimoni Razak Baginda kepada polis, dilaporkan adalah sebagai penterjemah dalam pembelian tersebut , yang bernilai € 1 bilion (US$ 329,1 bilion dalam dolar semasa). Pembelian tersebut memberi keuntungan € 114 juta dalam "komisen," kepada sebuah syarikat yang dikawal oleh Razak Baginda menurut testimoni di parlimen Malaysia.

Dengan kenyataan beramaran Razak Baginda sendiri, beliau telah jemu terhadap Altantuya dan berpisah dengannya setelah menjalin hubungan selama setahun dimana dia telah ’menghadiahkan’ kepadanya beberapa ribu ringgit.Bagaimanapun, beliau telah datang ke Malaysia untuk menuntut US$500,000, menurut satu surat yang dijumpai selepas kematiannya. Lain-lain laporan mendakwa bayaran tersebut adalah kerana penglibatannya dalam pembelian dua kapal selam.

Sambil berdiri di hadapan rumah Razak Baginda, Altantuya telah menggesa dia keluar, dua anggota polis, yang diiringi oleh seorang polis, memberkas beliau, mencampakannya ke dalam belakang kereta, dan dia tidak pernah dilihat hidup kembali.

Dalam satu kenyataan beramaran yang tidak pernah dikeluarkan di mahkamah, Sirul memberi keterangan bahawa dalam saat-saat terakhir, Altantuya merayu untuk nyawanya, mengatakan dia mengandung. Sirul berkata dia dan Azilah telah melekatkan bahan letupan pada kaki wanita itu sehingga ke perut dan kepalanya, meningkatkan soalan mengapa mereka telah berusaha untuk memusnahkan perutnya, misalnya, daripada tangannya, yang boleh mengenal pasti badan. Kemunkinan besar bahan letupan itu telah memusnahkan apa-apa sampel DNA bayi yang di dalam dirinya, jika ada.

P. Balasubramaniam, detektif persendirian yang diupah oleh Razak Baginda untuk menjaga wanita itu daripadanya, bersumpah dalam akuan berkanun yang intensif terperinci bahawa dia telah diberitahu oleh Razak Baginda bahawa Altantuya juga pernah menjadi kekasih Najib , bahawa dia (Altantuya) suka anal seks, dan Altantuya telah diserahkan kepada penganalisis itu kerana Najib berhasrat untuk menjadi perdana menteri dan tidak mahu skandal seks menganggunya.

Dalam perisytiharan itu, Balasubramaniam berkata beliau telah melihat mesej teks dari Najib selepas Altantuya hilang, memberitahu beliau "cool" dan bahawa dia akan menjaga perkara itu. Selepas menyampaikan akuan berkanun, Balasubramaniam telah dipanggil ke balai polis Kuala Lumpur, di mana beliau telah dipaksa untuk menarik semula pengakuan tersebut. Dia dan semua keluarganya hilang. Nampaknya tidak pernah adalah satu usaha yang dibuat oleh mahkamah yang membicarakan tiga orang itu untuk mencari dan meminta beliau (Bala) untuk memberi keterangan mengenai ketepatan pernyataan itu.

Persoalan-persoalan lain kekal. Dalam kenyataan amaran Sirul, dia berkata Azhar memberitahu beliau bahawa ketua kakitangan Najib, Musa Safri, telah mengarahkan mereka untuk mengambil wanita muda tersebut. Azhar mula-mula mencadangkan pergi ke Hotel Malaya, di mana Altantuya dan dua rakan-rakan tinggal, untuk membunuh mereka semua, tetapi memutuskan untuk tidak kerana adanya kamera litar tertutup. Kedua-dua mereka tidak pernah ditanya di mahkamah tentang penglibatan Musa dalam perkara itu, mahupun mengenai hubungan mereka dengan Najib.

Burmaa Oyunchimeg, sepupu Altantuya yang menemaninya ke Kuala Lumpur dan salah satu daripada dua wanita yang Sirul dan Azhar pada mulanya akan dibunuh di hotel ini, memberi keterangan dalam perbicaraan itu bahawa dia pernah melihat gambar Najib bersama-sama dengan Razak Baginda dan Altantuya. Najib telah bersumpah mengangkat Al-Quran bahawa dia tidak pernah bertemu dengan wanita itu.

Kedua-dua pihak pendakwaan dan pihak pembelaan melompat dan meminta supaya keterangannya ditolak ini dan dia tidak pernah ditanya mengenai lagi. Beliau juga memberi keterangan bahawa ketika dia cuba meninggalkan negara ini, tiada sebarang petunjuk bahawa dia pernah tiba di negara ini, yang membawa kepada persoalan bagaimana rekod beliau telah hilang dari jabatan imigresen. Tiada soalan yang pernah ditanya tentang bagaimana ia boleh berlaku.

Apabila Razak Baginda yang pertama kali dibawa ke mahkamah pada bulan Jun 2007, isterinya, Mazlina, marah menjerit, bertanya mengapa beliau (suaminya, Razak Baginda) perlu dihadapkan ke mahkamah apabila dia tidak mempunyai cita-cita untuk menjadi perdana menteri, yang boleh ditafsirkan sebagai merujuk mengenai dakwaan hubungan Najib dengan Altantuya yang telah diterangkan oleh Balasubramaniam. Mazlina tidak pernah diminta untuk menjelaskan kenyataan beliau di sini

Demikian juga Najib, bersama-sama dengan Musa Safri, kedua-duanya tidak pernah diminta untuk hadir di mahkamah atau disoal siasat mengenai kes tersebut. Nampaknya tidak mungkin mereka akan diminta untuk membuat penjelasan. - asia sentinel.
Related Posts with Thumbnails