Isnin, 19 September 2011

Lambakan warga asing gusarkan rakyat

MALAYSIA mempunyai taraf ekonomi memberangsangkan jika dibandingkan negara jiran walau realitinya, kita masih jauh ketinggalan daripada Singapura. Tahun demi tahun berlalu dan semakin ramai rakyat mempunyai tahap pendidikan dan pekerjaan yang baik.

Namun, jika 10 tahun lalu, kita jarang melihat lambakan warga asing, tetapi sekarang mereka kian memenuhi setiap ruang tanah air. Hampir semua kilang dan kedai kecil di kampung mahupun di bandar di timur hingga selatan tanah air dipenuhi warga Bangladesh dan Indonesia. Di bandar besar termasuk Kuala Lumpur pula dibanjiri warga Bangladesh, Indonesia, Vietnam, Filipina, Nepal dan Afrika. 
 
Senario warga asing ini kian berkembang pesat kerana kurangnya pemantauan dari segi pengeluaran visa pelajar dan pekerjaan. Jika adanya pemantauan pihak imigresen sekalipun terhadap mereka yang menyalahgunakan visa ini, hanyalah secara bermusim. 
 
Lambakan warga asing ini memualkan memandangkan kebanyakan warga asing ini hanya mendatangkan pelbagai masalah sosial selain peningkatan statistik jenayah di negara ini.

Saya mohon kerajaan dan pihak yang bertanggungjawab memantau atau hentikan terus pengeluaran visa pelajar dan pekerjaan kepada warga negara dunia ketiga bagi mengelak masalah sosial dan jenayah terus berleluasa sehingga mencetuskan rasa takut dan cemas kepada rakyat negara ini.

Berikanlah ruang kepada warga tempatan menjalankan pekerjaan dan kehidupan dengan cara yang sihat tanpa gangguan daripada warga asing. Jangan sampai rakyat tidak berasa selamat berada di negara sendiri kerana kebanjiran warga asing.

Saya mohon kerajaan kasihanilah pembayar cukai yang sentiasa membayar cukai bagi membina sistem pengangkutan dan tempat riadah yang cantik dan selesa, namun kemudahan ini hanyalah untuk menyenangkan warga asing bersidai.
Related Posts with Thumbnails