Rabu, 8 September 2010

SELAGI BN BERKUASA, SELAGI ITULAH POLIS TIDAK BEBAS

from cetusan rasa JJ |


Luahan hati mantan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang mengakui wujudnya campur tangan pihak ketiga dalam tugasnya sebagai Ketua Polis Negara (KPN) sebelum ini, ternyata dakwaan orang ramai termasuk parti parti politik khususnya Pakatan Rakyat memang betul, bukannya rekaan semata mata.

Sejak dahulu lagi khususnya parti politik selain BN tidak begitu berpuas hati dengan polis, ada semacam orang ketiga mempengaruhi pihak polis. Tetapi ketiika itu dakwaan itu ditphmahan oleh Umno/BN sebagai suatu cerita rekaan semata mata, ataupun mungkin cerita penglipur lara.

Tetapi kenyataan Musaa Hasan itu jelas menunjukkan cerita itu bukan rekaan atau fitnah untuk memburuk burukkan pihak polis. Cerita itu adalah benar dan wujud dalam negara yang diperintah oleh Umno/BN.

Menurut Musa Hasan campur tangan itu yang melibatkan pengeluaran sesuatu arahan tanpa pengetahuannya, tidak selari dengan arahan dan kawalannya sebagai KPN.

"Saya tidak mahu ada pihak beri arahan salah. Arahan mesti dari polis, bukan dari orang luar," ujarnya.

Musa turut mendedahkan ada pegawai-pegawai beliau yang dikawal. Tindakan sedemikian salah dan membelakangkan undang-undang," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

Mustahil sama sekali PAS, DAP atau PKR yang campurtangan kerana Pakatan Rakyat tidak ada kuasa. Yang memerintah negara ini adalah Umno/BN, bukan Pakatan Rakyat.

Ketika menjelaskan lebih lanjut tentang campur tangan itu, Musa memberitahu, sesetengah orang ada kepentingan peribadi, politik dan agenda sendiri.

Kebiasaan yang campurtangan ini adalah mereka yang ada kuasa, lebih lebih lagi kuasa politik. Walaupun Musa tidak menjelaskan pihak mana yang campurtangan tersebut, tetapi kita boleh menjangkakannya. Tidak lain parti yang memerintah, Umno/BN atau pemimpin pemimpin Umno/BN kerana mereka ada kuasa.

"Pihak polis menjalankan tugas selepas mendapat laporan atau aduan orang ramai dan sekiranya wujud campur tangan sedemikian sehingga menganggu siasatan, pihak polis pula yang dipersalahkan," jelas Musa.

Menurut Musa lagi, apa yang diluahannya itu adalah perkara yang betul supaya semua pihak sedar tindakan campur tangan itu boleh menjejaskan siasatan.

Musa dalam satu wawancara Mingguan Malaysia Mac lalu mendedahkan bahawa Polis Diraja Malaysia (PDRM) sering menerima tekanan sama ada daripada pihak politik atau orang-orang tertentu.

Rakyat Malaysia yang ingin melihat perubahan dalam pentadbiran negara termasuk dalam pentadbiran polis, perlu melihat kenyataan Musa itu satu yang penting bagi mereka melakukan perubahan pada pilihanraya umum ke 13 nanti. Jangan dibiarkan lagi Umno/BN terus berkuasa di negara ini. Selagi parti itu berkuasa, keadilan sukar diwujudkan, campurtangan politik akan terus menerus berlaku.

Kita mahukan pemerintahan yang adil bukannya pemerintahan yang menzalimi rakyat dengan pelbagai akta. Kita mahu bebaskan negara dari cengkaman Umno/BN kerana rakyat merasakan selagi parti itu berkuasa, kezaliman, penindasan dan ketidakadilan terus berlaku.

Sekiranya kita mahu melihat pihak polis bertindak dengan adil dan telus dan tidak ada campurtangan dari pihak ketiga, rakyat negara ini mesti memilih Pakatan Rakyat menerajui negara ini.
Related Posts with Thumbnails