Isnin, 6 September 2010

Kapal selam pelengkap sistem pertahanan negara

Bernama | Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang kini memiliki dua kapal selam adalah pelengkap kepada sistem pertahanan negara.

Baginda bertitah kehadiran dua kapal selam Scorpene yang diberi nama KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Razak itu sudah pasti meningkatkan keupayaan TLDM dalam melaksanakan tanggungjawabnya menangani ancaman di perairan negara.

Bertitah pada majlis penyampaian kuih raya kepada anggota TLDM di Pangkalan TLDM Telok Sepanggar dekat Kota Kinabalu malam tadi, baginda berharap aset ketenteraan yang sedia ada dimanfaatkan sepenuhnya untuk memperkukuhkan lagi benteng pertahanan negara.

"Sejarah perjuangan warga TLDM seharusnya menjadi kebanggaan kita semua kerana kemakmuran dan kesejahteraan yang kita kecapi selama ini adalah turut disumbangkan oleh angkatan itu," titah baginda yang juga Komander Regimen 504 Askar Wataniah.

Pada majlis itu baginda menyampaikan kuih raya kepada Panglima Wilayah Laut 2, Laksamana Pertama Datuk Anuwi Hassan untuk diagih kepada anggota yang berkhidmat pada Hari Raya Aidil Fitri ini.

Terdahulu baginda yang diiringi Raja Puan Muda Perlis Tuanku Hajah Lailatul Shahreen Akashah Khalil serta anggota Jawatankuasa Pendokong Askar Wataniah (JAKPAW) Perlis berbuka puasa di atas kapal KD Kedah di pangkalan itu.

Baginda dan delegasi kemudiannya bersembahyang Maghrib di atas kapal KD Pahang yang terletak bersebelahan dan menunaikan solat Isyak dan sunat Tarawih di atas kapal yang sama dengan diimamkan Mufti Perlis Dr Juanda Jaya.

Sebelum melawat pangkalan TLDM, baginda dan rombongan diberi sambutan meriah di Kota Marudu oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Maximus Johnity Ongkili yang juga Anggota Parlimen Kota Marudu.

Pada majlis yang berlangsung di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota Marudu 2 itu, baginda mengingatkan pelajar supaya memanfaatkan kemudahan teknologi maklumat dengan sebaik mungkin.

Masyarakat akan berhadapan dengan ancaman jenayah siber jika teknologi canggih itu tidak dimanfaatkan secara berfaedah, titah baginda.

Raja Muda Perlis berada di Sabah sejak 3 Ogos lepas kerana mengetuai delegasi JAKPAW ke kawasan Ops Pasir termasuk melawat anggota pasukan keselamatan yang bertugas di beberapa pulau di perairan Sabah.

Related Posts with Thumbnails