Jumaat, 29 Januari 2010

Himpunan 100 Ribu Rakyat Kelantan: Solat Hajat Menuntut Royalti Minyak

Hebatnya Melayu Kelantan !


Melihat kepada ribuan manusia dalam perhimpunan Penerangan Royalti Minyak untuk Kelantan malam tadi, dapat ditelah bahawa Melayu Kelantan adalah bangsa Melayu yang bijak bermaruah lagi berprinsip. Justify Full
Bijaknya mereka kerana mereka bijak berpolitik secara real dan bukan berpolitik sentimental yang penuh dengan nostalgia yang mengarut dan melemahkan bangsa Melayu Kelantan.

Bangsa Melayu Kelantan padu dan bersesak-sesak berkumpul, berhimpun, berdebat, berbahas, berjemaah dan bermunajat bagi menzahirkan hasrat dan tuntutan yang hak bagi mereka.

Pendek kata bangsa Melayu Kelantan bukan Pak Turut yang boleh ditarik hidung dan diperbodohkan oleh parti yang mendakwa juara rakyat itu.

Bangsa Melayu Kelantan tidak seperti bangsa Melayu Pahang contohnya, yang layu, kuyu dan menongkat nafas mereka kepada jasa-jasa Tun Razak. Maka segala nostalgia berkaitan dengan Tun Razak, diterima dan pangkah sahaja walaupun saban hari 'diperlembukan' oleh parti Juara Rakyat !

Untuk melihat bangsa Melayu Pahang berkumpul berjemaah, berdoa, bermunajat, berceramah menuntut hak bangsa Melayu Pahang sepertimana yang dilakukan oleh secara padu oleh bangsa Melayu Kelantan malam tadi, rasanya jauh panggang dari api. Stadium Darul Makmur akan pasti kempunan untuk melihat seluruh rakyat Pahang berjemaah, berdoa dan bermunajat kepada Allah di dalamnya. Yang pasti Stadium tua itu akan terus merintih untuk menampung golongan remaja dan pencinta pesta hiburan dan konsert yang terkinja-kinja di dalamnya.

Entahlah....nampaknya selagi Pakatan Rakyat tidak memerintah, contohnya Pahang , maka selagi itulah bangsa Melayu Pahang akan berfahaman kuat dengan prinsip jumud tolol mereka; " kalau takdirnya tunggul kayu itu calon UMNO lawan calon PAS, aku pangkah tunggul kayu lagi!".

Tahniah bangsa Melayu Kelantan ! Nasiblah engkau Melayu Pahang, teruskan bernostalgia dengan parti konon 'Juara Rakyat' itu !
Related Posts with Thumbnails