Khamis, 28 Januari 2010

Umno cipta Isu supaya rakyat leka membincangkannya


Oleh: Alhusseyn

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein belum memutuskan apakah dia akan mencabar undang untuk mengangkat larangan tentang sebuah buku yang diterbitkan oleh Sisters in Islam Forum (Malaysia) yang berjudul Wanita Muslim dan Cabaran Ekstremisme Islam.

Timbalan Setiausaha Agung Kementerian , Datuk Ahmad Fuad Abdul Aziz berkata menteri mempunyai 14 hari untuk mengajukan permohonan peninjauan kembali putusan Mahkamah Tinggi dan perkara ini masih dalam pembahasan dengan pihak Peguam Negara.

Pada hari Rabu, Mahkamah Tinggi membatalkan larangan Menteri Dalam Negeri keatas penerbitan tersebut selepas mendapati bahawa 215 halaman buku itu tidak merupakan ancaman terhadap ketenteraman awam.

Buku yang diterbitkan pada bulan Oktober 2005, adalah kompilasi esei berdasarkan kajian yang dilakukan oleh para ahli antarabangsa yang terkenal dan 18 para aktivis wanita. Ianya mengandungi, antara lain, membahas masalah kesan daripada gerakan Islam fundamentalis tentang hak-hak wanita.

Komen : Pegilah! Bukankah alasan Jakim sudah cukup kuat bahawa buku tersebut boleh menganggu ketenteraman awam dan boleh menjejaskan perpaduan antara kaum.Umno sengaja mahu menjadikan perkara sebegini menjadi pembahasan awam sebagaimana isu penggunaan kalimah Allah.

Umno mewarisi tabiat buruk penjajah British iaitu divide and rule. Disebalik seruan mari bersatu melalui konsep Satu Mlaysianya itu, Umno sebenarnya mahu melihat perpecahan rakyat untuk memerintah.

Umno gagal menyatukan Satu Malaysia melalui Barisan Nasional. Setiap komponen BN menghadap pelbagai masalah dalaman yang runcing . Malah Umno sendiri pun semakin lemah dan lesu gara-gara pemimpinnya lebih mementingkan tembolok masing-masing.

Sebab itu, Umno sangat takut melihat perpaduan dikalangan rakyat menerusi Pakatan Rakyat yang semakin mendapat sambutan yang menggalakan dari masa ke masa. Maka itu, Umno terpaksa mencipta isu seumpama ini dari masa ke masa supaya rakyat sibuk membincangkannya sedangkan perkara yang lebih penting seperti tekanan dan himpitan hidup akibat kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat berlaku begitu sahaja. / End
Related Posts with Thumbnails