Jumaat, 30 September 2011

Komando Hebat Dunia

MyNewHub |
Inilah kisah lima pasukan tentera elit atau komando terhebat dunia.
5. Kopassus

Ditubuhkan pada 1952, kumpulan tentera elit Indonesia ini membina nama apabila mengepalai kebanyakan operasi tentera bagi kerajaan.
Operasi terbaik: Pada tahun 1981, sebuah gerakan ektrimis Islam telah merampas kapal terbang Garuda Penerbangan 206. Sebaik kapal terbang tersebut mendarat, para komando Kopasus telah mengempur kapal tersebut dan dalam masa yang amat singkat, membunuh tiga orang pengganas serta membebaskan 50 penumpang.
4. Sayeret Matkal

Kumpulan tentera elit Israel ini amat mahir dalam penggunaan senjata kecil, seni membertahankan diri dan juga mendapatkan maklumat tentang musuh secara senyap. Kini, mereka kebanyakannya menjalankan operasi dalam menghalang serangan pengganas dan juga operasi menyelamat tebusan.
Operasi terbaik: Dikenali sebagai operasi Entebbe, satu misi menyelamat bagi membebaskan tebusan yang ditahan di Air France flight 1 di Lapangan Terbang Entebbe, Uganda pada tahun 1976, seramai 45 askar Uganda, enam pengganas dan tiga orang tebusan telah mati terbunuh dalam operasi tersebut, walau bagaimanapun, mereka berjaya menyelamatkan 100 orang tebusan.
3. Kaibiles

Pasukan tentera dari Guatemala ini merupakan pasukan elit yang mahir bagi peperangan dalam hutan dan juga operasi menentang pengganas. Dikenali sebagai pasukan yang tidak tahu erti takut. Ditubuhkan pada tahun 1975, motto mereka adalah, “Jika kami mara, ikut kami. Jika kami berhenti, paksa kami untuk terus bergerak. Jika kami berundur, maka bunuh kami.”
Operasi terbaik: Lapan anggota Kaibiles terbunuh manakala lima lagi cedera apabila mereka diserang hendap di Congo ketika mereka bersama-sama menyertai pasukan pengaman PBB. Anggota-anggota yang terkorban merupakan sebahagian strategi dalam operasi untuk menangkap Timbalan Komander bagi pasukan tentera penentang.
2. Alpha Group

Pasukan tentera Rusia yang dianggotai oleh 700 orang ahli ini ditubuhkan pada tahun 1974 dan pasukan itu masih lagi mampu bertahan walaupun selepas era kejatuhan Soviet Union.
Operasi terbaik: Pada tahun 2004, dalam satu krisis penahanan pelajar di Beslan, 1,200 tebusan telah ditahan oleh Gerakan Pemisah Chechen. Operasi tersebut berakhir dengan kematian seramai 31 orang pemisah. Seramai 350 orang awam turut terbunuh dalam operasi tersebut.
1. U.S. Navy SEALs

United States Navy Sea, Air and Land (SEAL) terkenal dengan kebolehan mereka untuk menjalankan operasi air dan juga dalam operasi risikan, serangan pengganas, operasi menyelamatkan tebusan dan juga operasi-operasi kecil lain.

Operasi terbaik: Pasukan di bawah arahan Presiden Barack Obama berjaya membunuh Osama bin Laden di kediamannya di Pakistan. Pasukan ini juga berjaya membunuh tiga lanun Somalia ketika lanun-lanun tersebut menahan seorang kapten untuk dijadikan sebagai tebusan.
Related Posts with Thumbnails