Khamis, 23 Jun 2011

Shahrizat tuntut tambahan RM459 juta


KUALA LUMPUR 22 JUN : Wanita Pakatan Rakyat menggesa Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil meletak jawatan lantaran gagal menyatakan tujuan sebenar bajet tambahan berjumlah RM459 juta oleh kementeriannya semalam.

Menurut Ahli Parlimen Ampang Zuraidah Kamaruddin, tindakan Sharizat tidak menjawab pertanyaan ahli parlimen sewaktu perbahasan belanjawan tambahan peringkat Kementerian beliau semalam, menunjukkan suatu sikap ketidakmatangan beliau selaku seorang menteri.

Unit Pejabat Pengurusan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) isi rumah berpendapatan rendah (LIH) kementerian itu sebelum ini melaporkan jumlah ketua isi rumah miskin tegar yang berdaftar di dalam sistem e-Kasih telah dikurangkan sebanyak 99.8 peratus iaitu 44,535 keluarga dari 253,862 keluarga.

Hal ini menimbulkan persoalan mengapakan Shahrizat memohon belanjawan tambahan 'untuk membantu golongan miskin tegar' sedangkan sepatutnya belanjawan tersebut telahpun mencukupi.

"Beliau seharusnya sedar bahawa RM459 juta ini melibatkan dana awam, maka suatu sistem kewangan yang tersusun dan terancang perlu dilaksanakan, dan tidak terus- terusan melaksanakan program- program ad-hock sentiasa.

"Maka, Demi Rakyat, kami (Wanita Pakatan Rakyat) menggesa agar beliau segera meletak jawatan, atas dasar kebertanggungjawaban yang jelas telah memalukan imej Parlimen dan Malaysia di peringkat antarabangsa," tegas Zuraidah dalam sidang media di Parlimen hari ini.

Sewaktu pembentangan Belanjawan 2011 yang dibentangkan pada 15 Oktober 2010 yang lalu, peruntukan untuk pembangunan sosio- ekonomi kementerian itu mencatatkan jumlah yang besar iaitu sebanyak RM536 juta.

Pecahannya adalah seperti berikut; RM190 juta untuk keluarga miskin, RM108 juta untuk golongan kurang upaya, RM167 juta untuk warga emas, RM50 juta untuk bantuan am, selain RM22 juta untuk bantuan sosio- ekonomi lain.

Menurut Zuraidah, dengan peruntukan tambahan yang diminta, kos perbelanjaan kementerian itu mencecah hampir RM92 juta melainkan kos tersebut digunakan untuk menjalankan projek yang bersifat jangka pendek atau 'one off'.

"Peruntukan belanjawan tambahan sebanyak RM459 juta yang dimohon turut menunjukkan peningkatan sebanyak 87% dari jumlah asal belanjawan 2011, sekaligus membawa kepada jumlah hampir RM1 Billion, peruntukan keseluruhan buat 5 kategori," katanya.

Mengulas isu yang sama, Ahli Parlimen Rantau Panjang Siti Zailah Mohd Yusuf, tindakan Shahrizat itu seolah- olah mahu menggunakan wang peruntukan itu sebagai dana pilihan raya umum akan datang.

"Peruntukan untuk kebajikan sepatutnya semakin kurang sebab penerimanya semakin kurang tapi anehnya kementerian minta bajet tambahan sehingga hampir RM 500 juta, katanya untuk warga miskin. Di mana yang betul? Laporan NKRA yang penting atau ini? Yang ini kita nampak terang-terang. Saya yakin wang ini akan digunakan UMNO untuk pilihan raya umum akan datang," tegas beliau yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS.

TVS News
Related Posts with Thumbnails